Secrid verkoopt dit jaar 2,5 miljoen slimme kaarthouders, opent voor het eerst winkels

René van Geer

“Eerste Secrid-website laten maken voor fles wijn” | René van Geer (Secrid) | 7DTV

Secrid, de Nederlandse pasjes-portemonnee van René van Geer en Marianne van Sasse van Ysselt, verkoopt dit jaar naar verwachting 2,5 miljoen producten en opent binnenkort winkels in Rotterdam en Hongkong. Dat zegt Van Geer in een interview met 7 Ditches TV.

In samenwerking met 7 Ditches TV

Ontwerpers René van Geer en Marianne van Sasse van Ysselt gingen tijdens de kredietcrisis op een haar na failliet. De Belastingdienst legde beslag op hun vermogen, de bank wilde hun huis verkopen. Van Geer leende een tijdje geld van familie en vrienden om rond te komen en haalde voor zijn gezin voedselpakketten bij de voedselbank.

Secrid ontstond min of meer noodgedwongen, als een project van een ontwerpbureau dat door de crisis geen klanten meer had, maar wel nieuwe dingen wilde blijven ontwikkelen. In tijden van crisis ben je het creatiefst, zegt Van Geer. “Dat is overlevingsdrang", zegt hij. “Je hebt ook geen tijd om na te denken, je gaar er gewoon voor.” In periode van crisis leent zich ook economisch gezien goed voor nieuwe dingen, merkte hij. “Alle leveranciers hebben tijd over. Overal waar je komt, willen ze je wel helpen.”

Nieuwe winkels

Nu runnen Van Geer en zijn vrouw een succesvol bedrijf met 120 medewerkers, dat zijn kaarthouders wereldwijd aan de man brengt. Dat droomscenario is nog lang niet ten einde; binnenkort opent Secrid zijn in Rotterdam en Hongkong zijn eerste winkels. Die winkels zijn er niet vooral om de omzet op te krikken, maar “om het verhaal te vertellen", zegt Van Geer.

Het succes leverde ook de nodige copycats op. Die bestrijdt Secrid momenteel met een team van 4 merkbeschermers. Een daarvan kijkt de hele dag naar wat er online wordt aangeboden. “En af en toe bestel je wat", zegt Van Geer. “We hebben inmiddels 500 kopieën en lookalikes in onze collectie.” Secrid betrapte ook de Hema op het verkopen van copycats.

Het Haagse bedrijf houdt platforms zoals Bol.com en Amazon bewust op afstand. “Er is veel vraag naar, maar de gewone winkels hebben het werk gedaan", zegt Van Geer.

In deze deze video vertelt Van Geer ook:
- Hoe Secrid ook in China aan de weg timmert
- Waarom je als ondernemer een brede blik moet hebben
- Waarom je geen grote investering nodig hebt voor een succesvolle startup

Lees ook: 
Hoe de portemonnee van Secrid dankzij de kredietcrisis uitgroeide tot een miljoenenbedrijf
De groei van kaartjeshouder Secrid

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl