Waarom GoSpooky een miljoenenbereik scoort met lelijke advertenties

Tim van der Wiel, GoSpooky

Tim van der Wiel (oprichter GoSpooky & Speaky): 'De verhalen van brands zijn al honderd jaar hetzelfde'

Met een videobudget van 100.000 euro win je als adverteerder de oorlog niet op social media, zegt GoSpooky-oprichter Tim van der Wiel. ‘Zo’n gepolijste video wordt meestal gelijk geskipt.’

In samenwerking met 7 Ditches TV

Het is dé uitdaging voor adverteerders: hoe bereik je jongeren? Want tieners schakelen slimme adblockers in, verlaten massaal Facebook en hebben geen oog meer voor de televisie. Waar bereik je ze dan wel en wat moet je daarvoor doen?

Tim van der Wiel (20) zette samen met Liam Tjoa (21) marketingbedrijf GoSpooky op. De mannen helpen merken zoals Albert Heijn, Ikea en Randstad met Snapchat- en Instagram-marketing, met behulp van een zelf ontwikkelde Snapchat-dashboard. Een campagne voor Feyenoord won vorig jaar een award als ‘Best Story’.

Van der Wiel: “Alles is gericht op aandacht. Wij geloven dat reclame en het vertellen van verhalen precies hetzelfde zijn als honderd jaar geleden. Alleen verandert aandacht supersnel. Vroeger vroeg je aan een marketeer ‘wat doe je over vijf jaar?’ Dat kan hij in deze tijd niet meer beantwoorden.” 

Skippen

Televisiebedrijven vragen nogal eens of GoSpooky hun tv-reclame kan ‘knippen’ naar social media, maar daar ziet Van der Wiel resoluut vanaf. “We hebben advertenties die met een telefoon zijn opgenomen die beter presteren dan video’s die zijn opgenomen met een productiebudget van 100.000 euro.” Een gepolijste video valt ook op Instagram uit de toon, en wordt daarom “gelijk geskipt”, zegt Van der Wiel. Doe je het volgens de normen van het platform, dan schiet de kijktijd omhoog, omdat kijkers het niet direct herkennen als advertentie.

SnapChat of andere social-kanalen hebben niet het eeuwige leven. Om hun kansen te spreiden zetten de ondernemers onlangs een nieuw bureau (Speaky) op om bedrijven te helpen met stemgestuurde apparaten zoals Amazon Alexa en Google Home. Dé uitdaging voor merken wordt om, wanneer een bepaald product letterlijk uitgesproken wordt, de nummer een te worden in hun categorie, verwacht Van der Wiel.

Bereik 

Van der Wiel vindt ondernemen leuk, maar rolde er stiekem ook een beetje in. De ondernemer verdiende al op zijn dertiende zijn digitale sporen met een Twitteraccount met 250.000 volgers. Na het bijkopen van een aantal accounts vergrootte hij zijn bereik naar een miljoen Nederlandse jongeren. Toen begonnen grote merken bellen. “Het woord influencer bestond nog niet, maar ik had ineens Red Bull en McDonald’s aan de lijn.”

Voor een ongeveer een miljoen bereik ving Van der Wiel 50 euro. “Ik werkte daarom, in tegenstelling tot leeftijdsgenoten, niet bij de Appie.”

GoSpooky (10 medewerkers) pronkte in 2016 in de 25 onder de 25. Dit jaar schopten Van der Wiel en Tjoa het tot de Challenger50

Lees ook: Tim van der Wiel (GoSpooky): ‘Adverteerders verpesten alles’

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl