Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom LinkedIn hét platform is voor ondernemers (5 tips)

LinkedIn is bij uitstek het sociale platform voor ondernemers, stelt social media-strateeg Marjolein Bongers in deze aflevering van Ondernemerslessen. Wat zijn de do’s en don’ts voor dit platform, en social media in het algemeen?

In samenwerking met 7 Ditches TV

Marjolein Bongers is spreker, social media-strateeg en LinkedIn-trainer. Dit zijn haar eerste drie lessen:

1. Luisteren is de meest krachtige tool in het leven, ook op LinkedIn

Bongers: “Bedrijven plaatsen vaak veel content over zichzelf, maar vergeten vaak te luisteren. Actief luisteren, is het reageren op content van andere bedrijven. Dit werkt beter om je netwerk uit te bouwen, dan alleen te zenden. Er gaat soms veel tijd inzitten, maar zoek tijd in de verloren uurtjes, als je bijvoorbeeld aan het wachten bent op een afspraak.”

2. Kennis is macht, kennis delen is kracht

“Bij LinkedIn draait het volledig om het delen van kennis. Het delen van reclame-uitingen wordt niet gewaardeerd. Als bedrijf moet je bij het delen van content iets van waarde toevoegen. Je hoeft niet alle kennis uit je bedrijf te delen, maar slechts een deel. De boodschap is niet commercieel, maar het levert op termijn nieuwe klanten op.”

3. Maak van je medewerkers merkambassadeurs

“Het is harstikke mooi als medewerkers op netwerkborrels of familiefeestjes positief over jouw bedrijf praten. Het wordt nog mooier als ze dat ook online doen, door bijvoorbeeld kennis over te dragen. Enerzijds geef je jouw bedrijf een gezicht. Anderzijds vertrouwt 83 procent van de mensen berichten van individuen, terwijl maar 33 procent berichten van bedrijven vertrouwt.” 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“Wij zien gemiddeld per dag tussen de 1500 en de 5000 reclame-uitingen en logo’s voorbijkomen, waardoor we reclameblind zijn geworden. Je scrolt een logo vaker voorbij. Als een persoon iets over de organisatie deelt is het een bericht van een medewerker in plaats van het bedrijf zelf. We zijn geneigd om beter te luisteren naar individuen, dan wanneer een bericht rechtstreeks door een bedrijf wordt gedeeld.” 

Bekijk het hele interview (video boven) voor meer tips&tricks.