Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat Ricardo van Loenen (B.Amsterdam) leerde van een miskleun in New York

Met B.Amsterdam toverde Ricardo van Loenen en zijn medeoprichters tienduizenden vierkante meters leegstand om in drie bruisende hotspots voor startups en corporates. Een eerste poging in New York strandde. 'We kregen de verbouwingskosten niet onder controle.'

In samenwerking met 7 Ditches TV

Ricardo van Loenen is samen met compagnons Guus Meulendijks en Bas van Veggel oprichter van B., waarmee zij in 2014 een hopeloos verouderd kantoorgebouw ombouwden tot hippe startup-hub. Nadat dat eerste pand na de opening snel vol liep, werd ook een naastgelegen kantoor werd opgeslokt. In 2016 wisten de ondernemers iets verderop beslag te leggen op het voormalige hoofdkantoor (40.000 vierkante meter) van modeconcern Mexx.

Onlangs geleden werd bekend dat een streep moest worden gezet door een twee jaar geleden aangekondigd pand in New York. Het ombouwen van de voormalige scheepswerf in Brooklyn bleek een stuk meer werk dan gedacht. “We begonnen heel Nederlands-naïef met een kladberekeningetje van 12 miljoen, dat werd vier keer zoveel”, zegt Van Loenen in gesprek met 7 Ditches TV. “We kregen de verbouwingskosten niet onder controle.” En: “We zijn er om een vastgoedproject neer te zetten, niet een renovatieproject voor de gemeente New York.”

Startpunt

Van Loenen hoopt na de zomer een nieuwe locatie in New York te kunnen onthullen. “De basis is dat we een startpunt willen zijn voor ondernemen in Amerika, daar zijn we nog steeds mee bezig.”

Het concept van B. is de afgelopen jaren niet veranderd, zegt de ondernemer. “We zien onszelf niet als een vastgoedspeler, maar als een platform voor groei. We willen een plek zijn waar bedrijven sneller groeien dan dat zij dat ergens anders doen. Afhankelijk van de ‘future of work’ gebeurt dit in een gebouw, digitaal platform, of bijvoorbeeld via school. Daar veranderen we in mee”, aldus van Loenen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De ondernemer wil ondertussen ook Amsterdam beter en aantrekkelijker maken, en zorgen dat alle lagen van de bevolking daarvan profiteren. “De stad is meer dan alleen de Zuidas en de bovenlaag van de bevolking. Twee jaar geleden zijn wij onze startup-school begonnen. Dit kan je op twee manieren uitleggen. Allereerst hebben 600 jeugdwerklozen bijgeleerd in coderen, content maken en grove hacken. We hebben meer dan 95% aan een goedbetaalde baan gekregen.”

Talent

“De andere kant is dat we Amsterdam weer een stuk aantrekkelijker hebben gemaakt, doordat we de talentpool hebben uitgebreid. Je kan beter een armada vormen van speedbootjes, dan een olietanker worden, omdat je dan flexibel blijft. We zien dat de skill gap die nodig is voor de banen van de toekomst vrij onzeker is. Daarom denk ik dat er aan flexibiliteit, op het gebied van educatie, veel behoefte is. Het wordt een leven lang leren.”