Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Werken met influencers is af en toe net babysitten’

Een beetje merk bereikt zijn doelgroep tegenwoordig via influencers. Met mede-oprichter Emilie Tabor van Influencer Marketing Agency (IMA) duiken we in de wereld van eigenwijze merkambassadeurs, engagement en micro-influencers. 

In samenwerking met 7 Ditches TV

Het Amsterdamse IMA (zeventig medewerkers) koppelt influencers aan grote merken, die dankzij een influencerleger van 20.000 bloggers en vloggers maandelijks 100.000 consumenten wereldwijd bereiken. De impact van influencermarketing staat buiten kijf. Zo wordt het koopgedrag van de helft van alle kinderen beïnvloed door vlogs, bleek eerder dit jaar.

IMA werkt voor onder meer Starbucks, Tommy Hilfiger en Mini. “We zetten een gesprek op met merken en kijken wat zij graag willen, zoals een jongere doelgroep bereiken, een nieuw merk introduceren of meer naamsbekendheid krijgen”, licht Tabor haar werkwijze toe. “Op basis van die doelstellingen maken wij een contentstrategie. Vanuit dat plan zoeken wij de perfecte influencers.” Die influencers worden vervolgens ‘merkambassadeur’, inclusief contractuele verplichtingen over onder andere de hoeveelheid posts.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Sjoemel-influencers

IMA maakt deel uit van in een groeiende groep Nederlandse bedrijven die meelift op de influencerhype, waaronder ook Join en TIM. De branche is niet onomstreden: volgens Unilever koopt ongeveer 40 procent van de influencers (nep)volgers. Het concern verbreekt nu zijn banden met dit soort sjoemelinfluencers. Het Commissariaat voor de Media concludeerde vorig jaar dat in driekwart van de populaire video’s op YouTube sluikreclame zit. influencers zouden het altijd moeten melden wanneer zij een gesponsorde post plaatsen, vindt Tabor.

Als merkambassadeur hebben influencers verplichtingen richting adverteerders, maar verder mogen zij zich online zo gedragen als ze zelf willen. Om die balans te bewaken, heeft IMA een team met influencer-managers. “Het is soms bijna babysitten. Het zijn allemaal creatieven, soms nog vrij jong, die soms niet heel professioneel zijn. Dat is juist hun kracht, maar het is ook een uitdaging.”