Zo groeide TicketSwap naar 20 landen, ‘als broekies zonder ticketkennis’

Hans Ober, TicketSwap

Hans Ober (CEO & co-founder TicketSwap) over het succes van TicketSwap: 'Het uitbuiten van fans is niet oké'

Hans Ober bestormde in 2013 als ‘broekie zonder enige ticketkennis’ de markt voor het (eerlijk) doorverkopen van concertkaartjes. Het opruimen van de online kaartjespuinhoop leidde tot een florerend bedrijf met inmiddels 80 medewerkers.

In samenwerking met 7 Ditches TV

In 20 landen verkopen 3 miljoen mensen inmiddels tweedehands kaartjes voor evenementen via TicketSwap. De dienst van Hans Ober, Ruud Kamphuis en Frank Roor heeft inmiddels 80 man in dienst. Ober bedacht het platform nadat hij zelf gefrustreerd raakte over de onbetrouwbare wereld van tweedehandskaarten.

"Ik dacht, wat is dit voor een puinhoop", dacht hij toen hij via Marktplaats en Facebook een kaarjte voor Lowlands probeerde te verkopen. Vooral door kaartjesoplichters met woekerprijzen was het vertrouwen in de markt bedroevend laag.

20 procent

Met TicketSwap bedacht Ober een platform waar mensen onderling veilig tweedehands kaartjes aan elkaar kunt verkopen. De vraagprijs mag nooit meer dan 20 procent bovenop de oorspronkelijke prijs liggen. Met een zogeheten 'Secure Swap'-systeem wordt de barcode van het verkochte ticket ongeldig gemaakt en vervangen door een nieuwe barcode.  Het businessmodel is gebaseerd op een commissie 10 procent, opgebouwd uit een toeslag van 5 procent voor zowel de koper als de verkoper van een ticket.

Naarmate zijn challenger (2014) groeide kreeg Ober zelf een meer overkoepelende managementrol, waarbij hij veel bezig is met het sparren met teams "en de lastige vragen vragen". "Soms heb ik hele domme vragen en soms zeggen ze 'oh ja, goeie, daar heb ik nog niet aan gedacht'."

(Niet) aan het strand

Het bedrijf werd intussen ook steeds complexer. Dacht Ober eerst nog "als de website klaar is kunnen we op het strand gaan liggen, hooguit met een beetje support". "Maar het werd al snel duidelijk dat we de plank daarmee redelijk missloegen." Mede omdat het concept van TicketSwap nog vrij nieuw is, heeft het bedrijf een supportteam van 30 mensen. "We doen er alles aan om te voorkomen dat een kaartje niet werkt. Maar dat als het een keer niet lukt, dat het netjes wordt opgelost."

Het zijn uitdagingen die hij vantevoren nooit had zien aankomen. “We zijn er eigenlijk als broekies zonder enige ticketkennis in gegaan. Dat is ons geluk geweest. Als we hadden geweten hoe ingewikkeld de ticketmarkt eigenlijk in elkaar steekt hadden we het waarschijnlijk niet gedaan.”

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl