Airbnb 24 miljard waard; Marqt wil af van duur imago

Ondernemersnieuws van vrijdag 19 juni: Airbnb 24 miljard waard, Marqt wil af van duur imago, Hilversum zoekt mediastartups en strijd om winkelruit barst los.

1. Airbnb 24 miljard waard

Airbnb staat volgens de Wall Street Journal op het punt om een financieringsronde van 1 miljard dollar te sluiten. Het verhuurplatform waardeert zichzelf daarmee op 24 miljard dollar, vergeleken met bijvoorbeeld de 24 miljard dollar die hotelketen Marriott (4.000 hotels) waard is. Oprichters Brian Chesky, Joe Gebbia en Nathan Blecharczyk spiegelen investeerders voor dit jaar een omzet van 900 miljoen dollar voor, een flinke schep bovenop de 250 miljoen dollar die er in 2013 nog werd behaald. Het aanbod op de site is gegroeid naar 1,4 miljoen naar huizen en appartementen in 190 landen.

2. Marqt wil af van duur imago

Het roer moet om bij Marqt. De duurzame boodschappenwinkel heeft een te duur imago en is nog niet winstgevend, aldus directeur Meike Beeren tijdens een conferentie waar Marketingonline.nl over bericht. De winkel opent daarom dit jaar een ‘Marqt 2.0’ met lagere prijzen. ‘We zijn al 9 jaar onderweg, hebben nog maar 13 winkels open en hebben nog niet eens het 0-punt bereikt als het gaat om geld verdienen.’ 

UPDATE 22/6: een woordvoerder van Marqt reageert dat de winkel "operationeel winstgevend" is, en dat het zijn prijzen voorlopig niet zal verlagen. "Als waarborg voor ‘echt eten’ verhandelt Marqt alleen tegen een eerlijke prijs. Dat is de prijs waar mensen iets goeds voor kunnen maken, zonder dat de rekening wordt doorgeschoven naar het milieu, de dieren of onze eigen gezondheid. Winst maken is nodig voor een duurzame groei. Maar winst zal nooit gemaakt worden ten koste van anderen en is geen doel op zichzelf."

3. Hilversum zoekt mediastartups

Het Mediapark in Hilversum krijgt zijn eigen startupprogramma, kondigt initiatiefnemer Immovator aan. Het park, het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en NPO bieden beginnende mediabedrijven ruimte, coaching, toegang tot kapitaal en een podium. Een programma dat voor de verandering dus niet op de buis komt, maar wel eentje die “de spirit en innovatie” van startups naar de mediastad moet brengen. Ondernemers die kans willen maken op een jaar gratis huisvesting kunnen zich hier opgeven voor een pitchwedstrijd, waar in september twee winnaars uit zullen rollen.

4. Fitbit knalt uit startblokken

Fitnesshorlogemaker Fitbit heeft bij zijn entree op de beurs in New York gelijk een sprintje getrokken. Het aandeel sloot zijn eerste handelsdag donderdag af op 30 dollar, na een introductieprijs van 20 dollar. Het bedrijf haalt met de beursgang 732 miljoen dollar op, en is nu zo’n 6 miljard dollar waard. Acht jaar nadat ze hun bedrijf startten koesteren oprichters James Park and Eric Friedman samen nog 11 procent van de aandelen, goed voor 600 miljoen dollar. Behalve met het in de gaten houden van de aandelenkoers hebben zij het voorlopig druk met concurrent Jawbone, die Fitbit ervan beschuldigt patenten te hebben geschonden.

5. Marketingbureau Greenhouse overgenomen door GroupM

Het Eindhovense online marketingbureau Greenhouse Group wordt overgenomen door zijn  Nederlandse branchegenoot GroupM. Het acht jaar oude Greenhouse is het moederbedrijf van de merken Blue Mango Interactive, Fresh Fruit Digital, SourceRepublic en We Are Blossom. GroupM maakt op zijn beurt deel uit van WPP, het grootste communicatiebedrijf ter wereld. Bij Greenhouse werken 150 mensen en die blijven voorlopig in Eindhoven, "nabij alle technische en econometrische kennis van de TU Eindhoven en de Universiteit van Tilburg".

6. Viswinkel floreert

Supermarkten lusten voedingsspeciaalzaken rauw, zo wordt algemeen aangenomen. Maar er zijn winkels die de dans ontspringen en weer in de mode raken: uit nieuwe CBS-cijfers blijkt dat het aantal gespecialiseerde viszaken sinds 2007 is gegroeid van 650 naar 815 winkels, een stijging van 25 procent. En die trend zorgt ervoor dat een viswinkel als Pesca zelfs zijn heil kan zoeken in crowdfunding. Maar groei is er ook bij buitenlandse speciaalzaken, zoals Turkse groentewinkels en Surinaamse toko’s, en kaasspeciaalzaken.

7. En dan dit: Strijd om winkelraam barst los

De strijd om de Nederlandse winkelruit barst zogezegd los: lieten we eerder deze week Windowsketch aan het woord over zijn techniek om etalages om te toveren tot dynamische reclamevensters, nu dient ook Glass Shop Wall zich aan als digitale ruitenbestormer. Het bedrijf van Wesley Weerdenburg onderscheidt zich met een beamer die vanaf de onderkant op het gemodificeerde glas projecteert, waardoor de ramen transparant blijven. Behalve voor advertenties, leent de techniek zich ook voor stadsinformatie en amber alerts.

Tot zover de Sprout update van vrijdag 19 juni. Tot maandag! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren

Word lid van het ondernemersnetwerk van Sprout

Want Sprout members krijgen álles:

  • 6 x per jaar Sprout Magazine
  • 10 x per jaar inspirerende events en visits
  • Laat jouw onderneming groeien met het Sprout Netwerk
  • Exclusieve aanbiedingen
  • Elke dag de 7 need to knows in de mail (optioneel)

Dus meld je nu aan voor slechts 8,25 per maand! 

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!