Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Blendle naar Duitsland; Bilder & De Clerq sluit winkel

Ondernemersnieuws van dinsdag 9 juni: Blendle start in Duitsland, concurrent Takeaway.com krijgt 101 miljoen en Bilder & De Clerq sluit winkel.

1. Blendle naar Duitsland


Alexander Klöppping en Marten Blankesteijn zijn klaar om met hun kiosk Blendle Duitsland te veroveren. Met vrijwel alle grote uitgevers hebben ze deals gesloten, zodat de Duitsers vanaf vandaag losse artikelen uit Der Spiegel, Die Zeit en Stern kunnen kopen en lezen. In Duitsland is Blendle de eerste partij die de ‘iTunes voor kranten’ gaat spelen. Intussen wordt hard gewerkt om ook in de VS live te gaan. Klöpping en Blankensteijn hebben naast Axel Springer ook The New York Times als aandeelhouder, dus dat praat makkelijk.


2. Concurrent Thuisbezorgd krijgt 101 miljoen


En hop, Delivery Hero, de Duitse Thuisbezorgd-concurrent uit de stal van Rocket Internet, haalt weer 101 miljoen euro op. De derde geldronde wordt gezien als een voorzet voor een beursgang van de bezorgdienst, die inmiddels 200.000 restaurants in 34 landen heeft aangesloten. Het geld is deels bestemd voor overnames, zoals die van Pizza.de vorig jaar. Daarmee vist het in de vijver van Jitse Groens Thuisbezorgd/Takeaway.com, die in Duitsland na Pizza.de de nummer twee is na een overname. Woensdag gaan de Sprout-members bij hem op Visit.


3. Grondlegger Van Gils overleden


Miel van Gils, grondlegger van het bekende modemerk, is op 90-jarige leeftijd in Brasschaat overleden. Samen met broer Janus bouwde Miel een bloeiende kledingconcern op vanwaaruit de tweede generatie in 1978 Van Gils als herenmodemerk lanceerde. In 1992 kwam de merknaam Van Gils na een faillissement van het verkoopbedrijf in Britse handen, de Van Gils-familie is als toeleverancier verder gegaan als The Makers. 


4. FD koopt Webservices


FD Mediagroep, eigenaar van het FD en BNR, koopt dataprovider Webservices, gespecialiseerd in het leveren van (goedkope en makkelijk te integreren) datastreams voor onder meer Kadaster- en kredietwaardigheidschecks. Het bedrijf van Jeroen Wolfs stond jaren achtereen in de Fast50 van snelst groeiende Nederlandse techbedrijven en de FD Gazellen, de groeiwedstrijd die het FD nota bene zelf organiseert. Volgens FD Mediagroep past het leveren van (financiële) data goed bij de andere informatieproducten van het mediabedrijf.


5. Nederlanders halen miljoen op voor Slack-concurrent


Bedrijfsmatig chatten en documenten delen met Slack en Convo is mateloos populair (onder meer bij Sprout), maar twee Nederlanders zijn sinds 2013 ook actief in die markt met hun startup Pie. Vanuit Singapore haalden Pieter Walraven en Thijs Jacobs 1,2 miljoen dollar op voor een simpele, veilige en vooral gebruiksvriendelijke chat- en deelapp, voornamelijk afkomstig van GREE Ventures. Eerder haalden ze al 8 ton in dollars op bij informals.


6. Bilder & De Clerq sluit winkel


Bilder & De Clerq gaat door met één winkel en sluit zijn tweede filiaal op de Amsterdamse Ceintuurbaan. Na het succes van de eerste winkel voor zelf klaar te maken maaltijden leek uitbreiding een logische stap, maar de omzet in De Pijp viel tegen, vertelt medeoprichter Rogier Leopold in Het Parool. Sluiting van een brug, concurrentie van onder meer Marqt en de online zelfkookmaaltijden van HelloFresh krijgen daarvan de schuld. Groei moet daarom voorlopig komen van Bilder & De Clerqs eigen online verkopen, onder meer via de coole bestelmuur bij Google.


7. En dan dit: nummerherkenning wordt naamherkenning


Dit lijkt ons een handig snufje van Voip-aanbieder Voys Telecom: naamherkenning, ook voor zakelijke bellers die nog helemaal niet in je contact list staan. Het bedrijf van Mark Vletter werkt samen met big dataspecialist Dataprovider, die in milliseconden de naam serveert uit een database, waarvoor het eerder talloze bedrijfswebsites heeft afgegraasd. De functionaliteit is getest bij honderden gebruikers en die willen niet meer zonder. Voys claimt wereldwijd de eerste provider te zijn die naamherkenning van onbekende bellers mogelijk maakt.


Tot zover de Sprout update van dinsdag 9 juni. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.


Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren


Word lid van het ondernemersnetwerk van Sprout


Want Sprout members krijgen álles:


  • 6 x per jaar Sprout Magazine
  • 10 x per jaar inspirerende events en visits
  • Laat jouw onderneming groeien met het Sprout Netwerk
  • Exclusieve aanbiedingen
  • Elke dag de 7 need to knows in de mail (optioneel)

Dus meld je nu aan voor slechts 8,25 per maand! 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.