Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

8 soorten klanten die je beter kan vermijden

Horrorklanten, iedere ondernemer (of werknemer) krijgt er vroeg of laat mee te maken. Deze acht archetypen staan voor de afnemers die schadelijk zijn voor je bedrijf.

Zeker wanneer je net begint als ondernemer is elke euro omzet welkom (niet voor niks is ’geen cash meer’ een van de belangrijkste redenen dat startups falen. Wanneer mensen bereid zijn te betalen voor je product, dan geeft dat voldoening, en het kan zorgen dat er een speciale band ontstaat met een klant.

Maar soms groeit die band uit tot een nachtmerrie, en kost een klant veel te veel tijd, middelen en mentale gezondheid. Dat lang niet elke opdrachtgever een zegen is, blijkt bijvoorbeeld uit de anekdotes op de website Clientsfromhell.net. Die frictie blijkt vaak terug te voeren op verkeerde, of onduidelijke verwachtingen. Als je als ondernemer zegt dat je heel veel kan, dan wordt de kans op succes juist kleiner, zei Jos Burgers al eens.

Onderstaande infographic van Visual Capitalist bundelt acht soorten klanten die je het leven zuur kunnen maken. Zoals de ‘Design Expert’, die zich met elk lettertype en kleurtje bemoeit. Of de ‘Penny Pinching Visionary’, die ondanks grote ambities voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten. Gelukkig staat niks je in de weg om klanten te ontslaan.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

(klik voor origineel)

Foto: Jonathan Kemper | Unsplash