8 startup-ondernemers blikken terug op 2018: ‘Een gezonde cashflow houden, was moeilijk’

2018 beleeft haar laatste dagen en dat betekent terugblikken. Wat zagen bekende startup-ondernemers als hun grootste uitdaging? En, ook niet onbelangrijk: wat verwachten zij van het nieuwe jaar? 

Als 2018 een boek was, zouden we nu aanbeland zijn bij de voetnoten. Hoog tijd om terug te blikken op het wel en wee van 2018. Wat betekende dit jaar voor de ondernemers over wie wij schrijven, wat waren hun uitdagingen – fuckups, zo je wil – en wat ging fantastisch? Hoe kijken zij bovendien naar het nieuwe jaar?

Lotte Vink (LabFresh)

Wat ging er goed in 2018 en wat viel tegen?

“2018 was een echte rollercoaster met een groei van 800 procent met een totale omzet van 2,5 miljoen euro. Niet slecht voor een startup van anderhalf jaar oud. Echter, het behouden van een gezonde cashflow is een uitdaging bij een startup waarvoor je veel voorraad nodig hebt. Dit heeft af en toe wel voor slapeloze nachten gezorgd.”

Wat zijn jouw uitdagingen voor 2019?

“Deze groei voortzetten met een nóg beter product. Ons product staat centraal en onze focus is om het elk jaar weer naar een hoger niveau te tillen. Daarnaast willen we één van onze dromen verwezenlijken en met het hele team een maand gaan werken in een co-working office in Thailand. Het runnen van een startup geeft weinig tijd voor vakantie en op deze manier kunnen we toch even weg uit ons koude kikkerlandje.”

Jeroen Derwort

Jeroen Derwort (RosterBuster)

Wat ging er goed in 2018 en wat viel tegen?

“Ik ben dit jaar in een stroomversnelling gekomen. Vorig jaar heb ik de overstap gemaakt vanuit Gamebasics naar luchtvaartbedrijf RosterBuster. Dat was toch moeilijker dan ik had gedacht. In mijn eigen bedrijf was ik als een vis in het water. Ik wist precies wat er gebeurde en het kostte weinig energie om dat bij te houden. RosterBuster heb ik niet opgericht, ik ben erbij gekomen. Mijn compagnon weet altijd alles en het lijkt hem makkelijk af te gaan. Ik moest echt mijn best doen om up-to-speed te komen, mijn plek te vinden. Dit jaar is dat gelukt. De machine draait, zeker op technisch gebied, waar ik mij als cto vooral druk om maak. Erg lekker!”

Wat zijn jouw uitdagingen voor 2019?

“In 2019 zullen we gaan accelereren. We gaan naar een nieuw kantoor, hebben nieuwe mensen aangetrokken en zijn nog steeds op zoek naar bijvoorbeeld developers. Die groei is leuk, maar zal ook druk met zich meebrengen. Strategisch zal het voor ons het belangrijkste zijn om de stap te maken van een B2C-product dat door luchtvaartpersoneel zelf wordt gekocht, naar een B2B-oplossing die door airlines wordt geleverd aan hun crews. Zo blijven we relevant in een veranderende wereld. In 2018 hebben we de eerste airline als klant binnengehaald. Ik kijk er erg naar uit om dat in 2019 verder uit te bouwen naar een wereldwijd klantenportfolio.”

Lars Wetemans (Wonderkind)

Wat ging er goed in 2018 en wat viel tegen?

“We zijn meer dan 100 procent gegroeid in omzet, terwijl we in fte gedaald zijn. Daarnaast hebben we gigantische stappen gezet met betrekking tot de performance van onze software. Door automatisering en ontwikkeling van slimme algoritmes presteren onze wervingscampagnes op nagenoeg alle kpi’s exponentieel beter. Hierbij moeten we als founders goed in de spiegel kijken. We hadden nog veel beter kunnen presteren in 2018, maar door persoonlijke fouten is de groei geremd. In iedere fase van een groeionderneming worden weer andere vaardigheden van je geëist. De leercurve is heel steil.”

Wat zijn jouw uitdagingen voor 2019?

“Het neerzetten en behouden van een high performance-cultuur – zeker met meerdere kantoren in meerdere landen. Hoe we dit proberen te doen? Het begint met de selectie van de juiste kandidaten. Ook belangrijk is goede on boarding en een excellent talent- en performance management-programma. Daarna is het van belang om structuren en processen simpel en lean te houden, met een duidelijke visie met transparante communicatie en een focus op waar het echt om gaat. Overigens is dit allemaal makkelijker gezegd dan gedaan.”

Thijs Verheul (United Wardrobe)

Wat ging er goed in 2018 en wat viel tegen?

“De Franse lancering ging goed, net als het opschalen in nieuwe markten. Wat er minder ging, is dat we dachten dat externe bureau’s net zo succesvol influencermarketing zouden kunnen doen als het eigen team.”

Niels van Deuren

Niels van Deuren (HousingAnywhere)

Wat ging er goed in 2018 en wat viel tegen?

“De economie in Nederland trok goed aan en er was een positieve stemming voor velen in het land. Vooral voor hen die de kansen zagen en die pakten. Voor HousingAnywhere ging de overdracht van mijn rol als founder en ceo naar mijn management goed. Als founder ben je vaak de spin in het web. De afgelopen anderhalf jaar heb ik mijzelf overbodig proberen te maken door al mijn taken langszaam over te dragen, met als resultaat dat ik in oktober 2018 het bedrijf los kon laten. Na de overdracht had ik ineens weer tijd. Voor familie en vrienden en – natuurlijk – voor nieuwe ideeën.”

“Wat er minder goed ging in Nederland was de heersende angst tegenover migranten. Waarom zien wij de mensen die graag in ons land willen wonen niet als toevoeging voor de economie? Mensen die vanuit Syrië helemaal naar Nederland kunnen reizen, zullen in Syrië tot de boven-modale klasse behoord hebben. Laat die mensen ondernemen in Nederland. Amsterdam is in de gouden eeuw deels rijk geworden door zich open te stellen voor vluchtelingen die in hun land vervolgd werden. Qua bedrijf, dan: we hadden in 2018 harder kunnen groeien. Een tekort aan goed personeel was één van de oorzaken. Wat voor mij persoonlijk tegenviel? Het verbouwen van mijn appartement in Amsterdam duurde langer dan verwacht.” 

Wat zijn jouw uitdagingen voor 2019?

“Voor Nederland geldt dat we een positieve vibe moeten houden! Mijn bedrijf moet Europa veroveren. Nu ik zelf niet meer werkzaam ben bij mijn eigen bedrijf waar ik 9 jaar aan heb gewerkt, moet ik een nieuwe passie, een nieuwe drive, vinden.”

Joris Toonders (Yonego)

Wat ging er goed in 2018 en wat viel tegen?

“Het is geweldig om te zien hoe hard veel klanten van Yonego in 2018 zijn gegroeid. Omdat we ons focussen op het daadwerkelijk verbeteren van de winst- en verliesrekening van onze klanten door middel van online marketing, raken we alle aspecten die het resultaat onderaan de streep beïnvloeden. In 2018 hebben we vooral veel klanten geholpen om dagelijks data-gedreven experimenteren onderdeel van hun cultuur te maken. Wanneer je dat namelijk eenmaal écht voor elkaar hebt, kun je serieus gaan groeien. Dan kun je alles testen wat je kunt bedenken, zoals prijzen, nieuwe proposities, nieuwe markten, advertentieteksten en ga maar door. Wat tegenviel, heeft vooral betrekking op de invulling van vacatures. Omdat onze klanten groeien, groeit Yonego ook sterk mee en zoeken we dus continu nieuwe collega’s. Daar werken we dan ook hard aan.”

Wat zijn jouw uitdagingen voor 2019?

“De belangrijkste uitdaging? Het groeitempo dat we voor klanten van Yonego in 2018 hebben weten te realiseren ook in 2019 vasthouden en verder versnellen. Door de duizenden data-gedreven experimenten die we met onze klanten uitvoeren, leren we gelukkig veel en snel. Ik heb er dus alle vertrouwen in.”

Valerie Vallenduuk (Present Your Startup)

Wat ging er goed in 2018 en wat viel tegen?

“Mijn jaar zat vol spannende uitdagingen. Wat er goed ging? Ik vond eindelijk mijn ware businesspartner op Innovatie en Startup Ecosystemen; Mike Rijkers. Het mede-organiseren van de Build Back Better-week in Sint Maarten was echt een hoogtepunt en bracht enorm veel voldoening. Daarmee had ik het gevoel écht impact te maken. Mijn tijdelijke verhuizing naar Curaçao ging boven verwachting goed, niet alleen zakelijk maar ook privé. Mijn dochter vond direct haar draai. Wat er tegenviel? Dat er ook mensen bestaan die je het leven zuur proberen te maken. Ik ben heel positief ingesteld, dus ik snap daar nooit zoveel van. Overigens gaat dat ze niet lukken, dat zuur maken.”

Wat zijn jouw uitdagingen voor 2019?

“Ik heb twee uitdagingen voor 2019. Het businessplan stimulering ondernemerschap en toegang tot kapitaal in het Caribisch deel van het Koninkrijk – wat ik samen met samenwerkingspartners KplusV, Amsterdam For Entrepreneurship (ACE) en mijn eigen bedrijf Innovate Today heb geschreven – van start laten gaan. De tweede uitdaging is het prestigieuze The Road to GES2019 Caribbean-event organiseren op 14 en 15 maart 2019 samen met de Nederlandse, Amerikaanse en Curaçaose overheid en ondernemers van over de hele wereld verwelkomen op Curaçao.”

Bram de Zwart (3D Hubs)

Wat ging er goed in 2018 en wat viel tegen?

“Wat er goed ging? Onze succesvolle transitie van een marktplaats voor 3D print-hobbyisten naar een productieplatform voor de industrie, waardoor de maandelijkse omzet drie keer is gegroeid. We produceren nu maandelijks 100.000 onderdelen voor industriële bedrijven, waaronder een kwart van de Fortune 100. 2018 was ook het jaar waarin voor het eerst door 3D Hubs geproduceerde onderdelen de ruimte ingingen. Wat er tegenviel, was de realisatie dat we de hobbyisten-marktplaats volledig uit moesten faseren om serieus genomen te worden door de industrie en hier volledig op te kunnen focussen.”

Wat zijn jouw uitdagingen voor 2019?

“Het toevoegen van veel meer productie-technologieën om echt de one-stop shop te worden voor industriële bedrijven die onderdelenproductie uitbesteden. Door de uitbreiding vorig jaar met CNC-frezen – naast het bestaande 3D printen – hebben we gezien hoeveel groei dit kan opleveren.”

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!