Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Aad Ouborg duikt de koffers in

Aad Ouborg is weer goed bezig. Met Princess doet hij al een tijd niet meer in huishoudelijke apparatuur, maar in sportkleding en, sinds een jaartje: koffers. En ook dit keer maakt hij een feestje van de marketing rond zijn merk.

De Brabander Ouborg werd beroemd met Babyliss en Princess, het merk dat sinds 1995 een feestje maakte van de marketing rond huishoudapparaten. Maar tegenwoordig heeft hij het – samen met kinderen Tim en Florentine – veel te druk met de Ouborg Groep (koffers, theater, sportkleding) om zich weer met mixers en koffiezetters in te laten, vertelt hij vandaag bij BNR.

Princess weer Nederlands

Al eind 2010 liet hij zich volledig uitkopen uit Princess Household Appliances door het eerbiedwaardige Duitse WMF. Dat kon er blijkbaar niet goed mee uit de voeten, want dit jaar boden de Duitsers Princess weer aan. Ouborg bedankte. “Ze zijn bij mij geweest, maar ik heb het natuurlijk niet voor niks verkocht: ik heb dertig jaar de wereld rondgereisd en het werd tijd voor mijn gezin.”

WMF bakte er weinig van. “Je denkt dat je je bedrijf verkoopt aan een Porsche. Ze hebben het inkoopstuk losgterokken en bij zichzelf geplaatst, met andere mensen. Dan gaat de inkoopprijs met 7, 6 procent omhoog en gaat het helemaal mis. Maar het is nog steeds een goed bedrijf met een goede omzet en ik weet zeker dat het weer door kan groeien. Maar het had veel beter gekund.” Inmiddels heeft het Nederlandse Smartware Home Essentials zich ontfermd over de keukenhulpjes.

Feestje rond koffers

Intussen past Ouborg onder het motto ‘ondernemen is entertainment’ zijn feestelijke marketing ook weer toe op Princess SportsGear, hockeysticks en sinds mei vorig jaar ook koffers, onder het merk Princess Traveller. “We hadden tassen en rugzakken met ons sportmerk. Dan zit je vast in het sportkanaal, terwijl ik de breedte in wilde met de retail: Blokker, V&D, Bijenkorf. Daarbij komt: hoeveel koffermerken kennen mensen nou? Samsonite natuurlijk, en Delsey zullen er een paar noemen, maar dan houdt het op. Ik dacht daarom: wauw, dat is een gat in de markt!”

Princess heeft al meer dan dertig jaar geld in zijn merk gestoken, wat de koffers een vliegende start geeft. Maar de markt zelf zal ook groeien, schat Ouborg in. “Alle vliegmaatschappijen gaan geld vragen voor zware koffers. Wij hebben de lichtste koffers ter wereld gemaakt, dan kun je extra bagage meenemen.” Dit jaar verwacht Ouborg zijn kofferomzet te verdubbelen.

Ingebouwde weegschaal

Ook voor de Princess koffers geldt: betaalbaar design, deels van eigen ontwerp, met hier en daar een snufje van de meester. Zo hebben bepaalde modellen een ingebouwde weegschaal. “Zo voorkom je in je hotel dat je moet bijbetalen aan de incheck-inbalie. En waar zet je je bekertje koffie neer? Op je koffer. Daar zit nu dus een koffiehouder op. Die dingen zijn gewoon leuk om te bedenken.”

Aad ouborg Tim Florentine Princess Traveller

Kinderen de baas

Ouborg heeft het bedrijf op naam van zijn kinderen staan, zegt hij. “Ik blijf zelf op de achtergrond.” Dat valt niet altijd mee, maar zoon Tim (26) en Florentine (25) rooien het prima. “Als ze met vragen komen, geef ik eerlijk antwoord. Ik laat ze zelf het verhaal doen, en waar gewenst zit ik erbij. Vergeet niet: ze zijn vanaf hun zevende de hele wereld over gevlogen en kennen ook iedereen.”

Ouborg junior is overigens afgestudeerd op experience marketing of belevenismarketing: exact wat zijn vader al sinds jaar en dag in praktijk brengt. “Je komt als Ouborg wel binnen, maar daarna moeten de producten wel degelijk verkopen. Je moet er een beleving omheen maken. Een koffer kun je bijvoorbeeld zwart maken. Maar je kunt hem ook in zebraprint leveren en een circusactie eromheen plannen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Team Blanco

Met de koffers en sporttassen zoekt Ouborg de sport op: hij sponsort het wielerteam Blanco. “Als de hele ploeg met jouw koffers en rugzakken en iPadhoezen loopt, wordt dat wereldwijd gezien. En we kunnen leuke acties doen: bij aankoop van een koffer met de ploegrijderswagen mee, of naar de honderdste aankomst in Parijs!”

Lees ook: de 6 verkooplessen van Aad Ouborg.