Samsung gaat als de brandweer; lease een maatpak

Ondernemersnieuws vandaag: Samsung laat Apple een poepje ruiken, leasepak voor bij je leasebak en Ziggo rolt landelijk wifinet uit via zijn klanten.

1. Samsung gaat als de brandweer

Samsung heeft in het eerste kwartaal van dit jaar wereldwijd bijna 2 keer zo veel smartphones verkocht als Apple. De verkoop van de Galaxy en andere toestellen schoot 56 procent omhoog tot 69,4 miljoen stuks. Het geld stroomt dan ook met bakken tegelijk binnen: in het eerste kwartaal boekten de Koreanen een recordwinst van 4,9 miljard euro, 42 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2012.  Aartsrivaal Apple maakte eerder deze week zijn eerste winstdaling bekend in 10 jaar. Uitgerekend vandaag gaat de Samsung Galaxy S4 de handel in, een toestel waarvan de Koreanen nog meer verwachten dan van zijn voorganger, iPhonekiller S III.

2. Leasebak  Lease Pak?

Een leasebak? Nee: duurzame-kledingmerk DutchSpirit komt met een leasepak. Met Lease a Suit biedt het een op maat gemaakt duurzaam pak dat na twee jaar door de producent wordt gerecycled. Daarmee haken de ondernemers aan bij de circulaire economie, waarbij grondstoffen niet in de verbrandingsoven belanden, maar worden hergebruikt. Voor € 25 tot € 33 in de maand kun je een wollen pak huren. Al langer vroeg DutchSpirit statiegeld voor zijn kleding. Qua prijs maakt het overigens geen verschil of je koopt of least.
 

3. Mobiele prijsstunter voor het buitenland

Vandaag gaat mobiele telecomprovider Truphone in Nederland van start met een interessant aanbod voor zakelijke bellers. Het Britse bedrijf heeft geen eigen netwerk, maar verkoopt simkaarten waarmee gebruikers zowel een Nederlands als een buitenlands nummer hebben. Daardoor verdwijnen de gevreesde roamingkosten in onder meer Engeland, Amerika en Australië. Zakelijke gebruikers kunnen in die landen dus bellen, internetten en sms'en tegen een lokaal tarief voor ongeveer 50 euro per maand. Truphone kreeg onlangs een investering van 87 miljoen euro van de Russische zakenman Roman Abramovich, die bijna een kwart van Truphone bezit.
 

4. Elke Ziggo-klant wordt hotspot

Het thuismodem van ruim 1 miljoen Ziggo-klanten gaat vanaf deze zomer dienstdoen als wifi hotspot voor derden. Daarvoor stelt de internetprovider een extra kanaal in de apparatuur open, waarmee het in een klap een landelijk wifinetwerk heeft. Voor de klant zou dit veilig zijn, smartphone-, tablet- en laptopgebruikers met een Ziggo-abonnement hebben hierdoor ook buitenshuis en onderweg toegang tot het internet, stelt Ziggo. Alle privénetwerken blijven volledig afgeschermd. Ook heeft de extra Wifi-functie geen effect op de snelheid van iemands internetverbinding. Ziggo is naar eigen zeggen de eerste onderneming die op deze manier een groot wifi-netwerk creëert. In Frankrijk is de truc echter al eerder vertoond. Ziggo hield afgelopen maanden in Groningen al een test onder 18.000 klanten. In mei worden de eerste 65.000 hotspots in Den Haag aangeschakeld.

5. Vers geld voor Nedsense (Blue Fox)

Softwaremaker Nedsense (tot 2009 bekend als Blue Fox) krijgt een kapitaalinjectie van 2,5 miljoen euro van een groep investeerders onder leiding van het Amerikaanse Nantahala Capital Management. De investering is bedoeld voor de verdere uitbouw van de LOFT-software. Tot de investeerders behoren volgens Nedsense diverse partijen met een breed netwerk in de Amerikaanse meubelmarkt. Dat is de belangrijkste groeimarkt van LOFT, de 3D-software waarmee klanten kunnen zien hoe meubels er in huis uit zouden zien. Nedsense maakte verder bekend zijn nettoverlies vorig jaar met 365.000 euro te hebben teruggedrongen tot 1,4 miljoen euro. Het eerste kwartaal van 2013 verliep volgens Nedsense ,,conform verwachting'', met een ,,duidelijke omzetgroei'' bij LOFT.

6. Alex pepermunt populairste oranjeproduct

Supermarkten hebben nog geen extra omzet behaald door de Oranje-producten. De Alex pepermunt is het populairst, meldt marktonderzoeker GfK in zijn ‘Oranje Food monitor’. Het effect van de Oranjeproducten wordt hoogstwaarschijnlijk deze en volgende week zichtbaar, aldus GfK. Ruim 650.000 huishoudens kochten deze week een of meerdere Oranjeproducten. Vooral ouderen en gezinnen grijpen naar het assortiment dat inhaakt op de kroning. In Noord- en Oost-Nederland zijn de Oranjeproducten het meest geliefd, vooral in Drenthe, Friesland, Gelderland en Overijssel. Behalve Alex pepermunt (van King) lopen de oranje Douwe Egbertskoffiepakken ook goed, gevolgd door het Campina Kroningstoetje en Schulten Brau bier.

7. En dan dit: penthouse van 125 miljoen

In New York staat een penthouse te koop voor de hoogste vraagprijs ooit in de stad: $125 miljoen. Het gaat om een penthouse over de complete 41e, 42e en 43e etage van het Pierre Hotel aan Fifth Avenue, pal aan Central Park. Het appartement bestaan uit 16 kamers, waaronder vijf en-suite slaapkamers, zes badkamers en vier terrassen met fantastische uitzichten over Manhattan en Central Park. Het huis wordt aangeboden door erfgenamen van investeerder Martin Zweig, die afgelopen februari op 70-jarige leeftijd overleed. Zweig is vooral bekend omdat hij drie dagen van tevoren de beurscrash van 1987 voorspelde op tv. Zweig kocht het appartement in 1999 voor de toenmalige recordprijs van $21,5 miljoen. Hij tikte cash af, omdat de vereniging van eigenaren van het complex geen financiering toestond. Die bijzondere voorwaarde geldt overigens nog steeds.

Tot zover de Sprout update van vrijdag 26 april. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren

Nieuwsbrief Sprout

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de nieuwsupdate van Sprout, plus inspirerende verhalen, tips & tricks, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!