Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Voorkom wanbetalers in webwinkel

Niemand zit te wachten op wanbetalers. Hoe voorkom je dat je een product verstuurt waar je nooit geld voor ziet? Tips voor een goed debiteurenbeheer in een webshop.

Het grootste nadeel van een webshop is dat je elkaar niet in de ogen kunt kijken. De klant kan slechts uit de website halen hoe betrouwbaar jij bent om van te kopen. Andersom heb jij net zo weinig kennis over de betrouwbaarheid van jouw klant. Enkele tips om het risico van wanbetalers voor een webwinkelier te verkleinen.

Maak vooruitbetalen aantrekkelijk

Een klant kan geen wanbetaler zijn als het product al voor de levering betaald is. Vooruitbetalen is steeds meer gebruikelijk in webshops. Maak dat extra aantrekkelijk voor de consument door deze opties gratis aan te bieden. Wil de klant per sé na levering betalen? Vermeld dan duidelijk dat er een toeslag bijzit .

Hanteer een duidelijke betalingstermijn

Communiceer duidelijk welke betalingstermijn je hanteert. Om misverstanden te voorkomen is het beter om een exacte datum te noemen waarop het bedrag moet zijn overgemaakt, dan een termijn van bijvoorbeeld ‘binnen twee weken’ te noemen. 
Maak op tijd betalen nog aantrekkelijker door een korting te geven aan klanten die snel betalen. Bijvoorbeeld bij een betalingstermijn van 30 dagen geef je klanten die binnen 10 dagen betalen een korting van één of twee procent. Let op dat je dit ook als korting aanprijst, het is namelijk verboden om een boete op te leggen zolang de betalingstermijn niet is verstreken.

Houd de boekhouding goed bij

Hoe lakser jij als ondernemer omgaat met het sturen van herinneringen en aanmaningen, hoe lakser de klant is met betalen. Door de boekhouding goed bij te houden, weet je ook precies wanneer betalingen niet op tijd worden gedaan.  Zorg dus dat je iedere maand een net overzicht hebt van de klanten die nog niet betaald hebben. Zo kun je ook op tijd de herinnering de deur uit doen en heb je in de meeste gevallen het geld zo geïnd.

Communiceer de sancties bij te laat betalen

Is het geld nog steeds niet binnen ondanks het stellen van een duidelijke betalingstermijn? Dan is het tijd voor actie. Stuur een herinnering van de openstaande factuur. Ga er hierbij vanuit de klant het glad vergeten is om de factuur te voldoen. Desalniettemin meld je nonchalant in de begeleidende brief de vervolgprocedure bij het niet tijdig voldoen van de factuur. Pas bij de eerste aanmaning ga je voor een strengere aanpak.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Meer lezen over het debiteurenbeheer bij een webwinkel of andere zaken rondom het opzetten en onderhouden van een webshop? Kijk op ondernemerinbusiness.nl.