Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wehkamp verliest topman; ‘Puinhoop bij Holland Casino’

Ondernemersnieuws vandaag: de Fenteners stappen in Friese superkabel, topman Wehkamp stapt op en Ortel-oprichter gaat nu stunten met goedkope mobiele data.

1. Fenteners stappen in revolutionaire kabel

Het Friese FibreMax, dat de wereld verovert met sterke kunststof kabels voor het zwaardere hijswerk, heeft participatiemaatschappij NPM als investeerder aangetrokken. Oprichter Rinze van der Schuit ontwikkelde een techniek om aramide kabels te twijnen die even sterk zijn als staal, maar tien keer lichter en onderhoudsvrij. Zijn kabels slaan goed aan, maar voor de internationalisering van Fibremax heeft hij vers geld nodig. NPM is onderdeel van SHV, het conglomeraat van de familie Fentener van Vlissingen, en steekt volgens Van der Schuit ‘miljoenen‘ in zijn snelgroeiende onderneming.

2. Topman Wehkamp-holding stapt op 

Topman Paul Nijhof van RFS Holland Holding, het bedrijf achter Wehkamp.nl en Fonq.nl, stapt op. Hij zou zich volgens RFS ‘op een nieuwe uitdaging oriënteren’. Nijhof ging in 2000 in dienst bij Wehkamp, maar werd in 2008 aandeelhouder toen Ad Scheepbouwer en andere investeerders in het bedrijf stapten. Hij blijft wel aandeelhouder van RFS. “Ik ben 12,5 jaar betrokken geweest bij wehkamp.nl en sinds 2007 ook als bestuursvoorzitter van RFS Holland Holding en wehkamp.nl. Het waren prachtige jaren waarin met name de transitie van wehkamp.nl naar een trendy en eigentijds webwarenhuis succesvol tot stand is gebracht”, aldus Nijhof.

3. Bedrijven sturen sneller deurwaarder langs

Bedrijven en instellingen schakelen sneller een incassobureau in om achter debiteuren aan te gaan, blijkt uit de jaarcijfers van ​incasso- en deurwaardersorganisatie GGN. Vorig jaar dienden bedrijven en instellingen ruim 11 procent meer vorderingen in. Volgens GGN komt dat doordat schuldeisers eerder de hulp van een professionele partij inschakelen om hun kasstroom op orde te houden. Het aantal dagvaardingen nam juist af, waarschijnlijk vanwege de griffiekosten, die vorig jaar zijn verhoogd. GGN verstouwde in 2012 ruim een miljoen dossiers van onder meer energieleveranciers, woningcorporaties, zorgverzekeraars en mkb’ers.

4. Robin mobile steelt van de rijken

Wilfred Rottier, de ondernemer die eerder al met Ortel mobiel bellen naar het buitenland betaalbaar(der) maakte, start vanaf juni met Robin Mobile, aanbieder van mobiele abonnementen voor zware dataverbruikers. Rottier belooft onbeperkt, ongeknepen datagebruik en onbeperkt sms-en en bellen voor vier tientjes per maand. Daarvoor koop je bij Robin online een sim-kaart, klant blijf je zolang je betaalt. Rottier maakt voor zijn dienst gebruik van het KPN-netwerk maar heeft nog geen deals met andere partijen. Voor bellen naar en in het buitenland moeten Robin-gebruikers een extra bundel aanschaffen.

5. Scheveningse pier nog niet geveild

Curator Marc Udink gaat de Pier van Scheveningen pas na de zomer veilen. Volgens hem is onduidelijk wat er met het bouwwerk in zee moet gebeuren, nu de eigenaar van de grond en het Rijk het daarover niet eens worden. Het stalen eiland is in handen van de familie Van der Valk, maar die heeft het nooit gebruikt. Volgens Udink staat het bouwwerk niet op instorten, zoals vaak wordt gedacht. Het achterstallig onderhoud loopt niet in de milijoenen, blijkt na een onderzoek van Royal Haskoning.

6. ‘Wanbeleid bij Holland Casino’

De 6,5 ton verlies die het Holland Casino vorig jaar leed, is niet het gevolg van de crisis en online gokken, maar van wanbeleid aan de top. Dat laat althans Quote een croupier zeggen. “Iedere eerstejaars bedrijfskundestudent kan je vertellen dat dit niet goed afloopt,” aldus de anonieme bron. Hij wijst onder meer naar het filiaal in Scheveningen, dat na de grondige verbouwing opeens flink minder bezoekers ontvangt, en naar de Lidoclub in Amsterdam, die ondanks een miljoeneninvestering zo slecht draait dat die het merendeel van de tijd gesloten is.

7. En dan dit: stewardessen in thema-pakjes

In China probeert budgetvliegmaatschappij Spring klanten te trekken met een opmerkleijke extra service: de stewardessen treden op in ‘themapakjes.’ De campagne start met het thema ‘Franse serveersters en obers.’ “De meeste klanten zijn jonge kantoormensen en dit is één van de stappen die we zetten om aan hun smaak tegemoet te komen”, stelt een Spring-woordvoerder. Helaas voor de french maidfetisjisten: Spring zet de serveersters in op enkele vluchten, maar het blijft altijd een verrassing op welke.

Tot zover de Sprout update van dinsdag 7 mei. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren

Nieuwsbrief Sprout

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de nieuwsupdate van Sprout, plus inspirerende verhalen, tips & tricks, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief