Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo probeert Alibaba het in de VS

Internetwinkel Alibaba is dankzij zijn enorme Chinese thuismarkt het bedrijf van de grote getallen en een paar maten groter dan Amazon en eBay, maar heeft in het Westen nog amper voet aan de grond. Een nieuwe strategie moet daar nu verandering in brengen.

Is Alibaba in China vooral een online bazaar waar duizenden ondernemers al prijsvechtend hun waren aanbieden, in de VS gaat het internetbedrijf onder de naam 11main.com vanaf woensdag op de exclusievere tour door zich te richten op het hogere segment en een strengere selectie (‘a hand-selected collection of specialty shops and boutiques not available anywhere else’).

Consumenten kunnen in eerste instantie alleen shoppen op de site als ze viavia uitgenodigd worden, en kunnen vervolgens kiezen uit een selectie van maximaal 2.000 winkels. De ’11’ staat voor een vermeende 1-op-1-relatie tussen klant en winkel.

Kosten

Om zich verder te kunnen binnenvechten in een markt die gedomineerd wordt door Amazon, eBay en Wal-Mart vraagt de site een relatief lage fee van 3,5 procent per transactie. De site blijft geschoond van adertenties en ondernemers die door selectie komen hoeven geen vaste kosten te betalen.

De momenteel dominante platforms zijn vaak niet geschikt voor ondernemers die hun merk en imago goed uit de verf willen laten komen, zegt de Amerikaanse 11Main-ceo Mark Effle tegen de Wall Street Journal

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het valt te bezien of Alibaba er met deze strategie in slaagt om een grote speler te worden in de VS en op termijn wellicht in Europa. Erg snel hoeft dat niet te gaan; De Chinezen staan erom bekend voor de lange termijn te investeren. 

Zie ook:
Alibaba gaat cashen op de beurs in New York
Zo werd Alibaba groot