Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Amazon wordt online groenteboer; McDonald’s is de weg kwijt

Ondernemersnieuws vandaag: online boekenverkoper gaat groente bezorgen, McDonald's vindt geen aansluiting bij Generatie Y, en Nederlandse bedenker picknickfietstas op Kickstarter. 

1. Amazon wordt online groenteboer 

Dit klinkt bizar, maar het wordt werkelijkheid. Amazon, dé internetwinkel voor boeken en elektronica, start met een bezorgdienst voor versproducten. Volgens het Amerikaanse persbureau Reuters draait de onderneming in haar thuisstad Seattle al een jaar of 5 proef met haar versdienst Amazon Fresh. Deze week nog zal Amazon de dienst in Los Angeles aanbieden, later dit jaar volgt San Francisco en bij succes volgen er in 2014 nog eens 20 steden. Klanten kunnen via Amazon Fresh onder meer fruit en vlees bestellen. De producten worden dan dezelfde dag thuisgebracht. Wat Amazon bezielt? Het is nog een van de weinige markten die niet online is geclaimd. 

2. Nederlandse bedenker picknickfietstas op Kickstarter

Het is achteraan aansluiten bij Kickstarter, maar het is ontwerper Jeriël Bobbe gelukt. Zijn Springtime, een stijlvolle fietstas die je kunt uitklappen als picknicktafel en -stoelen, staat op de crowdfundsite. De ontwerper kreeg vorig jaar opeens internationale persaandacht toen er een schets van hem werd opgepikt. Van The Sunday Times tot Fast Company, iedereen smulde van zijn ontwerp. Er was alleen een probleem. Hoe kreeg de ontwerper in loondienst zijn deeltijdproject op de markt?  “Ik kon en wilde me niet vastleggen aan een superstrak businessplan dat een bank, terecht overigens, zou eisen. Op deze manier kan ik het project beter spreiden, ben ik flexibeler. En ik hoef niet alles tot de laatste cent terug te betalen, zoals bij de bank.”  Lees hier het hele interview.

3. Starbucks leidt in mobiele betalingen 

Niet Square, Google Wallet of Isis leidt de opkomende markt voor mobiele betalingen. Starbucks is momenteel de grootste, zo beweert Berg Insight. Er is volgens het Amerikaanse onderszoeksbureau voor 500 miljoen dollar via het mobieltje betaald vorig jaar. Het grootste deel verliep via Starbucks. De reden: de koffieketen heeft een app die razend populair is. De mobiele Starbucks-coupons kunnen alleen bij de koffieketen worden gebruikt. Berg Insight verwacht dat er over 4 jaar 44 miljard aan mobiele transacties in Amerika zullen worden verricht. Het onderszoeksbureau verwacht ook dat tegen die tijd een winkelonafhankelijke app de positie van Starbucks heeft overgenomen.   

4. Salesforce doet megaovername

Een historisch dag, zo noemde Salesforce-ceo Marc Benioff de grootste overname van zijn bedrijf tot nu toe. Alsof hij de aanvoerder van het Amerikaanse leger zelf was, met zo veel trots presenteerde hij de overname van marketingbedrijf ExactTarget voor 2,5 miljard dollar. Wat de ‘generaal van de cloud’ wil met de buit? Benioff is een heel belangrijk baasje in de cloudindustrie en met zijn Salesforce, leider in relatiemanagementsoftware, wil hij zijn flanken beter afdekken. Door de verbreding op te zoeken: Salesforce kan voortaan zijn klanten ook e-mailmarketing en ander vormen van online marketing aanbieden.  

5. McDonald’s is de weg kwijt

Eerst de hele wereld een euroknaller door de keel duwen en er dan achterkomen dat het niet helemaal is wat de mensheid op dit moment nodig heeft. Er worden momenteel te weinig hamburgers verkocht bij McDonald’s. Terwijl je juist zou zeggen: als gevolg van de crisis gaan mensen voor goedkoop. Maar nee, zo redeneert USA Today. Het grote probleem waar de fastfoodgigant zich van bewust is, is dat de ‘arme’ generatie Y, of wel de millennials, liever wat minder koopt, maar wel meer kwaliteit eist. Volgens de krant gaat de Facebook-generatie ervoor zorgen dat we bij McDonald’s over een paar jaar dure ecologische burgers op het menu zien. De koopschuwe jongeren zouden zelf zo’n groot probleem zijn dat het onderwerp komende donderdag ook op de agenda staat van de aandeelhoudersvergadering.  

6. Napster is terug in Nederland

Het heeft geen moer meer te maken met de befaamde illegale muziekdienst uit 1999, maar toch keert Napster terug in Nederland en Europa. Rhapsody kocht de resten van de door Sean Parker mede-opgerichte downloadsite en probeert nu in Europa te profiteren van de merknaam. De muziekdienst wil de concurrentie aangaan met Spotify. Deze week zet het voet aan wal in Nederland. Het aanbod van Napster is vergelijkbaar met wat de andere grote diensten te bieden hebben. Zo kan er tegen betaling (9,95 euro per maand voor de mogelijkheid van offline gebruik)  onbeperkt naar zo’n 20 miljoen nummers geluisterd worden. De betaling kan per creditcard en via PayPal. 

7. En dan dit: Hilton schrapt roomservice

Dit is armoe troef: Amerika’s grootste hotelketen, die bekend staat om zijn luxe kamers, schrapt de roomservice. Het Hilton Midtown in New York zal vanaf augustus geen roomservice meer aanbieden aan zijn gasten. Voortaan moet de gast zelf naar beneden lopen om iets in de cafetaria ‘Herb ‘n Kitchen’ te kopen. Niet alle Hilton-hotels schrappen de roomservice. De reden voor het experiment is dat in grote steden geen behoefte meer zou zijn aan het bestellen van eten op de kamer, vanwege de goede kwaliteit van 24-uurswinkels om de hoek. Wat ook meespeelt. Het is ook bij Hilton crisis en het hotel verdient er momenteel veel te weinig aan.

Tot zover de Sprout update van woensdag 5 juni 2013. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren

Nieuwsbrief Sprout

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de nieuwsupdate van Sprout, plus inspirerende verhalen, tips & tricks, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief