Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ambtenarij frustreert topondernemer

Ambtenaren van Financiën frustreren de plannen van topondernemer Dik Wessels. 'Dit soort mensen maakt ondernemers het ondernemen onmogelijk.'

Wessels, miljardair geworden met bouwbedrijf Volker Wessels en een participatie in World Online, maakte dit weekend op de regionale omroep RTV Oost van zijn hart geen moordkuil. “Ik ben het zat, spuugzat,” zei hij. “Het geduld is op.”

 

Wessels wacht al een half jaar op groen licht uit Den Haag om samen met zijn Reggeborgh Beheer en de OAD Groep te beginnen met de exploitatie van ‘Enschede Airport Twente’. Voor drie jaar zou dat mogen, maar minister Bos zette afgelopen week in een brief vraagtekens bij het verloop van de aanbesteding. Wessels en OAD vormen de enige partij. De aanbesteding kan volgens Bos nog maanden duren en loopt volgens hem mogelijk op niets uit. Terwijl Wessels grootste plannen heeft met de luchtvaart in Oost-Nederland.

 

‘Ondernemen onmogelijk’

Eerder had Bos juist geld beloofd voor het plan van Wessels, net als de gemeente Enschede en de provincie Overijssel. De Rijssense ondernemer wil snel beginnen met de civiele luchtvaart op het voormalige militaire vliegveld, om aan te tonen dat het een succes kan worden.

 

Woedend reageerde Wessels op het nieuwe ambtelijke dralen in Den Haag. “Het zijn de ambtenaren die steeds maar weer naar dingen lopen te zoeken om de heropening van de luchthaven tegen te houden. Het is dit soort mensen dat ons land kapot wil hebben en de ondernemers het ondernemen onmogelijk maakt”, fulmineert hij.

 

Herman Finkers in actie

Hoe langer het duurt voor de vliegtuigen in Enschede landen, hoe meer het verzet van omwonenden ook op gang kan komen. De tegenstanders worden geleid door onder meer de Almelose cabaretier Herman Finkers. Hij biedt donderdag voorafgaand aan een spoeddebat in Den Haag een voorstel in van de Stichting Alternatieven Vliegveld. Geen vliegveld, maar een landgoed met natuur, recreatie en klinieken moet het luchthavengebied worden, vindt Finkers.

 

In regionale krant TC/Tubantia stelt Wessels een ultimatum aan minister Bos. Voor vrijdag moet hij duidelijkheid hebben: “Niet weer een maand of twee, drie uitstel, nee, in een week moet het geregeld zijn. We zijn lang genoeg aan het lijntje gehouden.” Wessels in TC/Tubantia: “Als een ondernemer helder aangeeft dat hij iets wil, dan heeft dat kennelijk geen enkele betekenis, terwijl politici zich maar kunnen blijven verschuilen achter allerlei mitsen en maren.”

 

Dicht bij Duitse steden

Dat miljardair Wessels mogelijkheden ziet voor de civiele luchtvaart in Oost-Nederland is niet zo vreemd. Enschede ligt handig dicht bij de Duitse grens en niet ver van grote steden als Munster, Osnabruck en Bielefeld. Inwoners van die regio kiezen nu vaak, net als sommige Nederlanders in het oosten, voor het vliegveld van Dusseldorf.

 

Volgens de regionale Kamer van Koophandel kunnen de passagiersvluchten op ‘Enschede Airport’ straks zorgen voor direct en indirect drieduizend nieuwe arbeidsplaatsen en meer economische groei. Tussen 500 duizend en 1 miljoen passagiers moet het vliegveld aankunnen. Wessels moet nu het Kamerdebat van donderdag afwachten. Regionale CDA- en VVD-Kamerleden willen Bos van zijn plan overtuigen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Met Wessels glasvezelbedrijf Reggefiber uit Rijssen gaat het beter. Vorige week nam KPN een aandeel van 41 procent in Reggefiber, dat met glasvezel aanwezig is in onder meer Deventer, Eindhoven,  Amsterdam, Amersfoort, Nijmegen en Hillegom. Wessels bedrijf gaat samen met KPN heel Almere ‘verglazen’.