Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

AOV-advies kan online

Ondernemers en zzp'ers hebben vaak geen arbeidsongeschiktheidsverzekering. Niet echt verstandig, maar wie heeft tijd en zin om een verzekeringsagent langs te laten komen voor een adviesgesprek? Yellow Walnut duikt in een flinke markt met online AOV-advies.

Als je een eigen zaak van de grond probeert te krijgen, is een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) waarschijnlijk niet het eerste waarin je een paar honderd euro per maand in wil investeren. Of misschien is het wel het laatste: ondernemersnetwerk Yellow Walnut stelde onlangs met een (klein) onderzoek vast, dat ruim tweederde van de mkb-ondernemers geen AOV heeft. Dat klinkt als een gapend gat in de markt, gelet op het groeiende leger zzp’ers.

Yellow Walnut

En daar springen Adriaan van Loon en Annette Wassenaar nu in, met Yellow Walnut Verzekeringen. Voor de goede orde: Yellow Walnut hebben ze opgezet als online platform dat ondernemers helpt met (juridisch) advies, coaching en training. Lid worden van de community is gratis, voor de online adviesdiensten dient te worden betaald.  Aan de verzekeringspoot is een jaar gesleuteld, toezichthouder AFM verstrekte begin deze maand een vergunning zodat de AOV-vergelijker deze week live kon gaan. 

Eerste online AOV

Adriaan van Loon, Yellow Walnut aov ‘Het is best een uitdaging geweest,’ zegt Adriaan van Loon, ‘zeker als je zoiets als eerste doet. We hebben flink moeten bouwen om te zorgen, dat het hele traject volledig online kan worden afgewikkeld.’ Met de ‘eerste online AOV van Nederland’ belooft Yellow Walnut na invoering van wat basisgegevens omtrent de gewenste verzekeringsduur- en voorwaarden een vergelijking te maken uit 36 aanbiedingen. Dat geeft in elk geval een gevoel voor wat een verzekering per maand zou moeten kosten, maar voor een solide advies is meer nodig. Voor 199 euro kan de ondernemer daarom inloggen in een online omgeving, waarin uitvoeriger gegevens kunnen worden ingevoerd, en waar ook veel meer informatie is te vinden over de toch complexe wereld van de AOV.

Adviesgesprek per webcam

Vervolgens, en daarmee lijkt Yellow Walnut als verzekeraar echt uniek, gaat de papierwinkel naar een AOV-adviseur, die de boel via de webcam met de ondernemer doorneemt. ‘Wij geloven dat je als ondernemer staat voor zelfwerkzaamheid, en dat je zo veel mogelijk in je eigen tijd wil voorbereiden. Maar een adviesgesprek moet voldoen aan de hoogste eisen.’ Zo’n gesprek hoeft maar een halfuurtje te duren, soms is er nog wat nader uitzoekwerk nodig, maar uiteindelijk kan de klant kiezen of hij zich via Yellow Walnut als bemiddelaar laat verzekeren of elders zijn heil zoekt. Voor onderhoud van de verzekering vraagt Yellow Walnut 15 euro per maand. ‘Wij zijn een tussenpersoon, bieden alle service die daarbij hoort en zorgen ook voor collectiviteitskorting. Ons uitgangspunt is dat we alleen willen verdienen aan het advies en onze diensten, niet aan de verzekering zelf,’ zegt Van Loon. 

Uniek?

Hoe uniek is het aanbod van Yellow Walnut? Volgens Sprout-expert Norbert Bakker, zelf actief met AOVspecialist.nl, valt dat wel mee. ‘Het ziet er fraai uit, de marketing hebben ze goed voor elkaar. Maar via mijn dienst, en via die van bijvoorbeeld een derde partij als aovXL, is een AOV-advies ook grotendeels op afstand te krijgen, via mail en per telefoon. Maar ik kan me niet voorstellen dat het contact via de webcam echt veel tijd scheelt vergeleken met iemand die even belt of langskomt.’ Bakker noemt het adviestarief van Yellow Walnut tamelijk scherp, de onderhoudskosten zijn gemiddeld, maar dat hangt ervan af hoeveel service ervoor wordt geboden.

Veel onverzekerde ondernemers

Wat Bakker onderschrijft, is de vaststelling van zijn nieuwe concullega dat veel ondernemers onverzekerd zijn. ‘Als ze parttime een website drijven naast een baan in loondienst is dat natuurlijk niet zo’n punt. Maar het algemene beeld is dat minimaal de helft van de ondernemers met serieus risico onverzekerd rondloopt. Ze schatten het risico te laag in en hikken aan tegen de kosten. Maar je mag ervanuit gaan, dat 1 op de 50 ondernemers in hun carrière te maken krijgen met langdurige arbeidsongeschitkheid. En daar valt niet tegenop te sparen.’

Bewuste risico’s

Het advies van Sprout-expert Bakker: bespreek het eens met je partner. ‘Die is ook stakeholder. Hoe staan jullie ervoor als je thuis komt te zitten?’ Natuurlijk, ondernemen is per definitief risico lopen. ‘Maar dat klopt maar ten dele: goed ondernemen is bewust en verstandig risico’s lopen.’

Bekijk hoe Yellow Walnut zijn online aanbod aanprijst:

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Lees ook: