Appmachine: 'Dit is de hoofdprijs'

Siebrand Dijkstra heeft een megadeal gesloten voor AppMachine, de software waarmee zijn klanten zelf mobiele apps kunnen bouwen. Het Amerikaanse hostingbedrijf Endurance International Group steekt ruim 14 miljoen euro in het bedrijf, om Appmachine te kunnen leveren aan 4 miljoen klanten. 'We liggen nu bij Jumbo en Albert Heijn tegelijk in het schap - op ooghoogte.'

Voor Dijkstra zelf - momenteel op vakantie in Dubai met zowel zijn coo en partner Fleur van der Laan als Appmachine-cfo Fred van Gelderen - is de investering van de Amerikanen oud nieuws: 'Eind december hebben we al getekend, maar Endurance is beursgenoteerd en heeft pas gisteravond de deal bekendgemaakt.' De deal: Endurance krijgt 40 procent van de aandelen Appmachine en heeft getekend om zijn bedrijf binnen 4 jaar helemaal over te nemen. 'Voor een veelvoud van de huidige investering.'

Overweldigende getallen

Gedurende die tijd blijven Dijkstra en de zijnen hun bedrijf gewoon runnen, maar vooral sterk uitbreiden: Endurance is een hostingbedrijf dat na een oneindige reeks overnames over tientallen merken beschikt, die samen websites van miljoenen klanten wereldwijd hosten. 'De getallen zijn overweldigend. Ze hebben in Indonesië 450.000 klanten. Dat zijn er al meer dan onze provincie inwoners heeft,' zegt de Friese ondernemer. 'Ze willen onze tool aan al hun klanten gaan leveren, dat levert een marketingkanaal op dat we zelfstandig nooit zouden kunnen opbouwen.'

Doe-het-zelf app

Dijkstra begon in 2011 met Appmachine, na twee eerdere softwarebedrijven te hebben opgericht en verkocht. Halverwege 2013 was het product klaar, en beloofde waar veel ondernemers van dromen: software waarmee ze zelf een 'echte' app kunnen bouwen, zonder tussenkomst van een programmeur. Inmiddels claimt Appmachine 150.000 gebruikers in 140 landen, maar in plaats van 'native' doe-het-zelf apps, die door de app stores van Apple, Google en Microsoft moeten worden toegelaten, richt het zich nu op HTML5 als basis voor de apps: mobiele websites die eruitzien en zich gedragen als een app. 'Je hebt anders uiteindelijk toch een professional nodig om die licenties aan te vragen, wat best een ingewikkeld proces is.'

Uitbreiden

Dankzij het kapitaal van Endurance, dat deels in Appmachine zelf wordt gestoken, kan Appmachine uitbreiden van 40 naar 50 à 55 man. 'Groter wil ik het niet hebben: dan is het onmogelijk om als ceo nog een keer het roer om te gooien als dat nodig is, die ervaring heb ik gehad bij een van mijn vorige bedrijven.' Appmachine kan zich vanuit Friesland volledig storten op de doorontwikkeling van het app-platform, de Amerikanen hebben voldoende slagkracht om marketing, sales en support te doen. Wat heet: 'Ze hebben in Utah een support team van 750 man zitten, van wie we inmiddels 100 hebben getraind om Appmachine te ondersteunen.'

Lees ook:
Appmachine bouwt razendsnel zijn business uit
Appmachine breidt uit naar de VS

Vanuit de heup

De Amerikaanse overname - want dat wordt het op termijn - was geen hit and run, zegt Dijkstra. 'In augustus hebben ze zich via LinkedIn bij ons gemeld en ben ik in Burlington langsgegaan voor een presentatie. Ze hadden de markt gescand en vonden onze tool technisch gezien met kop en schouders boven de rest uitsteken. Ik was best bereid om samen te werken, maar toen het gesprek kwam op een overname, was het snel gedaan. Op zo'n moment schiet ik vanuit de heup: Appmachine is niet te koop.'

Maar hoe gaat dat? De maanden erna bleven de Amerikanen bezig over hun grootste plannen met Appmachine en ze lieten merken dat ze er best wat voor over hadden om een strategische partner te worden. 'Samen met een vierde partij, een vriend die mee-investeerde, zijn we om de tafel gaan zitten: hoe arrogant en eigenwijs kun je als klein Fries partijtje zijn als je tegenover een speler zit die je bij miljoenen klanten wil binnenbrengen? Ik ben al 36 jaar ondernemer en programmeur, het is mijn leven, maar dit is de hoofdprijs. Mooier kun je het niet krijgen.'

Restaurants, salons

Hoe groot de kansen zijn die Endurance de Friese startup biedt, maakte vorige week al duidelijk: Appmachine werd na een soft launch aangeboden door 4 van de 50 hostingbedrijven die deel uitmaken van de gigant. 'Nu al hebben we er duizenden gebruikers bij. Als je weet dat 1 op de 7 websites geschikt is voor mobiel gebruik, weet je dat er nog 6 moeten volgen. En bovendien: het gaat er niet om een website in een mobieltje te proppen, met Appmachine zet je een mobiele app náást je site. We hebben al versies klaarstaan voor specifieke markten als restaurants, kapperszaken en schoonheidssalons.'

Dijkstra zal zelf elke twee weken naar Boston moeten, en gaat de komende maanden overigens ook naar SXSW (South by Southwest) om daar Appmachine onder de aandacht te brengen. Maar zijn hoofdkantoor blijft waar het is. Min of meer: binnenkort verhuist het van Heerenveen naar Leeuwarden.

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!