Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Autorecensie: Hyundai i40

Hyundai brengt met de speciaal voor Europa ontwikkelde i40 een Passat-killer op de markt. Een rij-impressie van Philip Bueters.

Wat gaan die Koreanen toch snel. Hyundai heeft inmiddels zó veel zelfvertrouwen dat het een serieuze poging doet de klasse te veroveren waarin de Volkswagen Passat heer en meester is. Dat is nogal wat. Hyundai brengt de speciaal voor Europa ontwikkelde i40 in stelling. Eerst als stationcar, want dat vreten de leaserijders. Lage bijtelling? Hyundai bedient ze met zowel een diesel- als benzine-twintigprocenter. Op papier komt de i40 aardig in de buurt van de Duitse maat aller dingen: de lengte is vrijwel gelijk, de wielbasis iets langer en de binnenruimte zelfs groter dan bij de Passat.

Maar rijdt, voelt en oogt die Aziatische Passat-killer nou ook een beetje? Hij is helemaal niet lelijk, met die gekromde, scherpe vouwen in de koets met de naar achteren sterk aflopende daklijn. Onmiskenbaar Aziatisch, maar zeker niet verkeerd. In het interieur wisten de ontwerpers zowel grauwheid als al te speelse fratsen te vermijden. Wat meer glimmers en knopjes dan ons lief is, maar alles is degelijk afgewerkt en zit op zijn plek. Het zicht rondom is beroerd, maar dat hoort er tegenwoordig bij.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De 1.7 diesel laat zich bij goed doortrappen best horen, maar houdt zich bij constante snelheden mooi koest. Bij vlot rijden stuit je wel op een cultuurverschil. De Hyundai gaat voor comfort, zijn onderstel voelt in snel genomen bochten en bij nare oneffenheden wat minder zeker aan dan die van de Duitser. Dat geldt ook voor het stuurgevoel: soms verrassend vaag en overbekrachtigd. Daar mogen de Hyundai-ingenieurs nog eens naar kijken.

Maar de mitsen en maren van de i40 zijn niet groter dan bij een Peugeot 508 of Toyota Avensis. En als nieuwkomer zetten de Koreanen scherpe prijzen en een dikke garantie in om chauffeurs over de streep te krijgen. Voor net geen 28 mille is er al airco, cruise control en prima audio aan boord. De Business Edition doet daar voor 30.995 euro nog navi met achteruitrijcamera, bluetooth en 16 inch lichtmetaal bij. Voordat een Passat zo riant in de spullen zit, ben je vijf mille verder. En dat komt ook in de leasetarieven terug, Koreaanse afschrijving of niet.


Gereden: Hyundai i40 wagon 1.7 CRDi Blue Business Edition 30.995 euro
Foto: Maartje Geels
 
>> Dit artikel is afkomstig uit Sprout magazine editie 1 – 2012