Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het online gevecht om de schoen

Online schoenenwinkel Sarenza heeft sinds deze week ook een Nederlandse site. De winkel onderscheidt zich volgens topman en mede-eigenaar Stéphane Treppoz van concurrent Zalando door de lange termijnstrategie: “Wij zijn geen eendagsvlieg.”

Het is bijna jammer dat de pop-upstore in Amsterdam waar Sarenza.nl deze week neerstrijkt, slechts tijdelijk is. Als fashion victim zou je onmiddellijk in de verleiding komen de beurs te trekken voor al die kunstige waar, uitgestald aan de muur. Maar dat is natuurlijk totaal niet de bedoeling, de pop-upstore is alleen maar bedoeld om de lancering van de online schoenenboer in Nederland onder de aandacht te brengen. De één miljoen schoenen in voorraad van Sarenza.nl moeten online gekocht worden.

En ze worden al flink besteld ook; de verkoopcijfers zijn indrukwekkend. Sinds de oprichting in 2005 heeft Sarenza, na een moeilijke start, meer dan drie miljoen schoenen verkocht. De omzet van de e-tailer die net als het Duitse Zalando geschoeid is op de leest van het Amerikaanse Zappos.com, bedroeg vorig jaar 100 miljoen euro. Procentueel maakte de omzet een enorme groei door van 75 procent in 2011 ten opzichte van het jaar daarvoor. Belangrijker: het bedrijf maakt winst. Over de hoogte van de winst wil ceo Stéphane Treppoz niets zeggen, maar het is ‘substantieel’.

Concurreren met Zalando

Die winst is meteen ook wat de Franse onderneming onderscheidt van de Duitse concurrent, hoewel beiden op vrijwel dezelfde afzetmarkten concurreren: over de eerste helft van het boekjaar 2011 boekte e-tailer Zalando een omzet van 200 miljoen euro, maar return of investment gaf dat tot dusver nog niet. Volgens Zalando, sinds vorig jaar actief in Nederland, komt dit door de snelle expansie. Hoewel de schoenenboer pas is opgericht in 2008, is het nu al een behoorlijk maatje groter dan Sarenza, onder andere door agressieve marketingcampagnes te voeren. De andere kant van de medaille is natuurlijk dat Zalando wellicht ook op te grote voet leeft. Het marketingbudget is naar verluidt dit jaar flink bijgesteld.

En dat is het tweede punt waarop Sarenza van de Duitse evenknie verschilt: Sarenza wil langzamer, maar gestaag doorgroeien. Treppoz: “Wij voeren een heel andere strategie. Zalando wil snel en aggressief groeien om het uiteindelijk te verkopen, vermoed ik. Hun concept is kopieer, groei en verkoop. Daarom hebben ze zo’n haast. Daar zitten wij heel anders in. Wij knijpen ook geen leveranciers af. Sarenza wil ook op de lange termijn blijven bestaan. Overigens geloof ik dat de Europese markt groot genoeg is voor meerdere e-tailers.”

AOL

De succesvolle cijfers kan Treppoz, eerder ceo van AOL in Frankrijk, toch vooral op zijn eigen conto (en bankrekening) bijschrijven. In 2007 was de e-tailer nog nagenoeg failliet, maar na het aantreden van Treppoz in dat jaar draaide Sarenza het jaar daarop meteen break-even. In Frankrijk is Sarenza inmiddels nummer 1 op de online schoenenmarkt. In 2009 was het na Amazon het meest ingetikte woord online, het is sinds vorig jaar de zevende meest bezochte site, 41 procent van de Fransen kent de e-tailer, 59 procent van de Fransen noemt het als gevraagd wordt naar een online schoenenwinkel.

De ambitie is dé expert in Europa te worden op het gebied van schoenen en tassen. Daarom verkoopt Sarenza ook geen kleding zoals de Duitse concurrent en heeft het eveneens geen plannen voor de Aziatische markt zoals Zalando. Maar verder is het geen eenvoudige opgave want hoewel Sarenza een aantal exclusieve merken voert en aan de producten en prijzen te zien op een iets hoger segment mikt , heeft ook Zalando honderden merken en vist met winkels in Luxemburg, België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Groot-Britannië en sinds een paar dagen ook een online shop in Polen, nagenoeg in dezelfde vijver.

Hoe heeft Treppoz de uitbreiding bewerkstelligd en hoe wil hij nu de beste worden? “Het klinkt simpel, maar je moet goed naar de klant luisteren en kwaliteit bieden. Wij hadden de webshop in Nederland vorig jaar bijvoorbeeld al klaar staan. Maar los van dat Nederland veeleisend is, wilden we ook pas openen als alles perfect geregeld was in de hele keten van product naar de klant.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De ceo nam om dit te bewerkstelligen bij zijn aantreden in 2007 een aantal belangrijke ingrepen: de belangrijkste was misschien wel het stoppen met het outsourcen van de klantenservice in India, maar dit weer bij het eigen bedrijf onder te brengen. “Wij hebben een tiental mensen in dienst die de hele dag de klant te woord staan. Wij zitten wekelijks met die medewerkers een paar uur bijeen om te luisteren naar alle klachten. Zo weet je precies waar het niet lekker loopt in de keten.”

Management buy-out

Die focus op het voortbestaan van de onderneming leidde er zelfs toe dat Treppoz in 2009 zich samen met managing director Hélène Supau, inkocht in de onderneming. Sarenza was al twee keer benaderd door Amazon.com met een bod en wist dat twee keer af te slaan. “Om dit in de toekomst te voorkomen, besloot ik zelf deel te nemen in het bedrijf.” Een investering van 3 miljoen euro was nodig, Treppoz en Supau namen daarvan tweederde voor hun rekening. “Het besluit erin te stappen was makkelijk, moeilijker was onze echtgenoten te overtuigen en nóg moeilijker was de banken te overtuigen ons de rest van het geld te lenen. Let wel, in 2007 was de onderneming bijna failliet. Maar dat wij zelf ons eigen geld erin staken, trok ze over de streep. Ze dachten: ‘als wij zo overtuigd zijn, dan moeten ze iets weten over de kansen van Sarenza’. Overigens deden ze het ook niet voor niets”, lacht hij.