Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Maurits Groen meest duurzame ondernemer

Ondernemersnieuws vandaag: Maurits Groen uitgeroepen tot meest duurzame ondernemer, Henk Keilman begrijpt faillissement niet, en Twitter koopt startup Vine nog voor de lancering.

1. Maurits Groen meest duurzame ondernemer

Het is vandaag Dag van de Duurzaamheid, dus lanceert Trouw weer de Duurzame 100, haar jaarlijkse lijst van meest duurzame Nederlanders. Marjan Minnesma, directeur van actieorganisatie Urgenda, is voor de tweede keer op rij gekozen tot duurzaamste Nederlander. Naast koningin Beatrix en Jolande Sap staan er een stuk of 30 ondernemers in. De hoogst genoteerde ondernemer – plek 3 – is Maurits Groen, die met zijn adviesbureau Maurits Groen mgmc overheid, bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en wetenschappelijke instellingen adviseert over milieu, klimaat en energie. Ook zette hij eigen projecten op, zoals Greenem, een vergelijkingssite voor elektrische apparaten, en is hij mede-eigenaar van Off-Grid Solutions, dat de Waka Waka lamp produceert, de mini-ledlamp op zonnestroom voor de derde wereld. Verder staan bekende ondernemers als Ruud Koornstra, Quirijn Bolle, Aart van Veller en Anne-Marie Rakhorst in de Duurzame 100.

2. Henk Keilman begrijpt faillissement niet

In FD reageert Henk Keilman op het failissement van zijn investeringsfonds RIG Investments. Hij begrijpt niet dat de rechtbank hem om twee ‘kleine vorderingen’ – à 150.000 euro – failliet heeft verklaard, en tekent hoger beroep aan tegen het vonnis. Hij voegt daar nog aan toe dat hij niet persoonlijk failliet is, omdat niet al zijn activa in het investeringsfonds zitten. Hij belooft dan ook iedereen netjes uit te betalen.

3. Twitter koopt startup Vine nog voor de lancering

Videosharingdienst Vine is gekocht door Twitter nog voor de startup publiekelijk gelanceerd is, meldt AllThingsD. Met de app kun je snel minivideo’s maken en delen via je iPhone. Resultaat zijn animated gifs, bewegende beelden van zes seconden die in een loop vertoond worden – maar dan met geluid, wat nieuw is. Zie het voorbeeld dat CrunchFund-partner MG Siegler onlangs op Twitter postte. Of Twitter de overname doet voor het product of het team is onduidelijk, maar wellicht kunnen we binnenkort snel minivideo’s via Twitter verspreiden.

4. Zeven ondernemerskansen voor de komende jaren

De Rabobank signaleert in de MKB-visie zeven macro-economische trends voor 2013 tot 2015 die kansen bieden voor ondernemers: 1) Klinkende keuzes: mensen hebben weinig tijd en er is veel aanbod van leveranciers, dus maak het klanten makkelijk om te kiezen. Wees transparant, begrijpelijk, toegankelijk en flexibel naar klanten; 2) I want it now (IWIN): dankzij smartphones en tablets zijn mensen 24/7 online en ze verwachten daardoor altijd en overal meteen op de wenken bediend te worden; 3) De wereld dichtbij: grenzen vervagen, je concurreert wereldwijd maar kunt ook makkelijk nieuwe markten aanboren; 4) Do it together (DIT): mensen willen steeds meer gezamenlijk inkopen en worden graag betrokken bij merken en innovatie; 5) Groen is poen: duurzaam ondernemen is de standaard, mensen accepteren onverantwoorde productie en inkoop steeds minder; 6) Hebben, maar niet houden: mensen hechten minder waarde aan spullen bezitten, het gaat om gebruik. Flexibel huren is een prima oplossing; 7) Voel het verschil: beleving, ervaring en associatie bij producten en diensten wordt belangrijker, dus verkoop je product met een mooi verhaal, wees onderscheidend.

5. Is jouw buurman wel echt failliet?

Was jouw buurman ineens failliet, zonder dat iemand het aan zag komen, en lijkt het hem helemaal niet zwaar te vallen? Het zou zomaar kunnen dat dat faillissement niet zo ernstig was. Bij een kwart tot eenderde van alle faillissementen is sprake van fraude, zo’n 3.000 gevallen per jaar, stelt hoogleraar faillissementsfraude Tineke Hilverda op Nuzakelijk.nl. Schuldeisers lopen daardoor 1,7 miljard euro mis, en veel mensen zijn de dupe van negatieve effecten van het faillissement van een ander.

6. Facebook komt met want-knop voor e-commerce

De Britse Telegraph weet te melden dat Facebook een ‘want’ knop heeft ontwikkeld, om e-commerce via het sociale netwerk een boost te geven. Gebruikers kunnen ‘collections’ maken, verzamelingen van producten die ze graag willen hebben, en die delen met hun vrienden, een beetje zoals het populaire Pinterest dat doet. Gebruikers kunnen doorklikken op de artikelen om ze te kopen via Facebook. De knop is nog niet voor iedereen beschikbaar, hij wordt momenteel getest met een aantal retailers. De like-knop is volgens recente cijfers van Facebook 1,1 triljoen keer gebruikt.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. En dan dit: jonge ondernemers denken anders

Leuk om over na te denken: Inc analyseert de nieuwe generatie jonge ondernemers, de Gen-Y-generatie, en concludeert dat die heel anders denkt en opereert. Allereerst: ze hebben het nooit over ‘zij’ in de zin van ‘zij zouden eens iets moeten doen aan…’. Jonge ondernemers denken in termen van ‘wat kan ík doen aan dit probleeem?’ Daarnaast blijven jonge ondernemers altijd proberen – opgeven doen ze niet – en laten ze zich niet belemmeren door geldgebrek om een goed idee uit te voeren. De laatste trend die gesignaleerd wordt is een minder positieve: de man-vrouw verdeling in de nieuwe generatie ondernemers is bedroevend scheef. Bekijk Nederlands top van jonge ondernemers in Sprouts 25 onder de 25.

Tot zover de Sprout update van 10 oktober . Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen?