Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Omzetprognose Karel van Eerd uit 2007 komt uit

Karel van Eerd, de oprichter van Jumbo Supermarkten, wordt door kenners gezien als het brein achter de overname van C1000. Voor Sprout blikte hij in 2007 al terug op zijn tijd bij de Brabantse grootgrutter. En hij deed een voorspelling die uit gaat komen...

Van Eerd voorspelde vier jaar geleden al, zoals de laatste alinea toont, dat Jumbo door zou groeien naar een omzet van 2 miljard euro in 2012. Jumbo gaat dat cijfer dit jaar al halen. Zette de supermarktketen in 2010 1.770 miljoen euro om, dit jaar wordt zeer waarschijnlijk een getal boven de 2 miljard bereikt. In het eerste halve jaar van 2011 haalde Jumbo al een omzet van 1,2 miljard euro.

Hieronder de biografische terugblik van Karel van Eerd uit 2007:

1957: Roeping

“Mijn vader kreeg voor de tweede keer hartklachten. Ik was net afgestudeerd van de handelsschool en kon dus net een balans opmaken. Op 18-jarige leeftijd nam ik de groothandel in levensmiddelen, GL van Eerd, van hem over. Het was mijn roeping, daar heb ik nooit over getwijfeld.”

1963: Goede kijk

“Om de winkeliers een handje te helpen heb ik het Vrijwillig Filiaal Bedrijf opgezet. We gingen langs bij supermarkten als Kroon en A&O die hier in Brabant de dienst uitmaakten. En gaven tips hoe er beter op de markt kon worden ingespeeld. Dat deden we natuurlijk om zelf meer producten te verkopen. Tegelijkertijd merkte ik ook dat ik er een goede kijk op had.”

1980: Hevige crisis

“De tijd van hevige crisis in de groothandel. De economie viel terug en tot overmaat van ramp ging de consumentenbond prijzen vergelijken. Nou daar kwamen winkels als Vivo, Spar, Kroon en A&O – waar wij aan leverden – bekaaid vanaf. Edah was maar liefst 25 procent goedkoper. Ik moest razendsnel op zoek naar een manier om te overleven. De overname van Hamers Beckers, een groothandel in Zuid-Limburg heeft het bedrijf toen van de ondergang gered.”

1982: Klanten verwennen

“Samen met een voormalige topmedewerker van Edah ben ik gaan nadenken over een nieuwe strategie. Het kopiëren van de Edah-formule zag ik niet zitten. Ik wil klanten verwennen, dat zit in mijn natuur. En dan is een klein assortiment niet logisch. Als we bruine veters verkopen, moeten er ook zwarte zijn.”

1992: Grijze muizen

“Alle supermarkten waar we aan leverden waren grijze muizen geworden. Ik voelde dat ik zelf beter retailer kon worden dan groothandelaar te blijven. Dat ben ik van me af gaan schrijven in een masterplan. Het werd een discussiestuk waar we drie jaar over gepraat hebben. Alle goede gedachten hebben we bij elkaar verzameld.”

1996: Kamikaze-actie

“De eerste winkel met de nieuwe zeven zekerheden-formule openden we in Den Bosch. Dit is een belangrijke tijd geweest. Ik veranderde alle supermarkten die ik opkocht en bouwde ze van de grond af op. Alleen over de naam van een supermarkt die we in Tilburg kochten, Jumbo, waren we enthousiast. Het heeft iets grootst, net als ons assortiment. Vanaf die tijd was Jumbo 100 procent toegesneden op klanttevredenheid. Een kamikaze-actie, vonden mijn concurrenten. Gelukkig ben ik eigenwijs genoeg om aan mijn eigen plan vast te houden.”

2007: Aandelen

“Alle aandelen zijn onder mijn drie kinderen en mij verdeeld. Zolang ik kan, blijf ik bij de zaak betrokken. Dit jaar hebben we 972 miljoen euro omgezet. In 2012 hopen we de 2 miljard euro te halen. Een verdubbeling dus in vijf jaar, iets wat ik al vijftig jaar lang heb waargemaakt.”

Lees ook:

‘Oprichter Jumbo brein achter overname C1000’