Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ondernemer is liever op Facebook dan Twitter

Twitter vertoont al tijden slechts een groeicurve. Dagelijks 110 miljoen updates en 300.000 accounts erbij. Alleen in Amerika lijkt het plafond bereikt: het aantal unieke bezoekers schommelt er rond de 25 miljoen. Maar Amerikaanse ondernemers tweeten inmiddels wel twee keer zoveel als in 2009, zo blijkt.

Onderzoeksbureau BIA/Kelsey publiceerde de cijfers deze week in een rapport. Denk daardoor niet dat de ondernemende Amerikaan Twitter als belangrijkste sociale medium ziet. 19 procent van de entrepreneurs kiest voor de microblogdienst, terwijl liefst 48 procent Facebook gebruikt voor marketingdoeleinden. Best bijzonder, aangezien het via Twitter relatief makkelijker is om de aandacht op te vragen voor jouw merk. Met Facebook kun je echter beter een community rondom je bedrijf creëren.

Verder zegt ruim eenderde van de Amerikaans ondernemers het afgelopen jaar kwistiger met linkjes en advertenties gestrooid te hebben op social media-sites. Bijna de helft van hen wil die frequentie in 2011 nog verder opvoeren. Dat marketing sociaal wordt, wordt daarmee nogmaals onderstreept. Verder wordt online video vaker ingezet op de bedrijfssite en wordt meer aandacht besteed aan reviews van consumenten.



Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dat tweeten veel aandacht en werkuren kan vergen, blijkt echter uit het contrast tussen ketens en startups. Grootbedrijven zouden volgens het onderzoek namelijk op veel grotere schaal gebruik maken van Twitter. De gemiddelde Amerikaanse entrepeneur blijft vertrouwen op de Gouden Gids van de VS: volgens BIA/Kelsey zou het geïntensiveerde Twitteren geen invloed hebben op het gebruik van de traditionele ‘yellow pages’.