Zakenvrouw v/h Jaar voor altijd

Het zit erop voor Heleen Dura-Van Oord: de ondernemer werd onlangs afgelost als Zakenvrouw van het Jaar door Ria Joosten. Tijd om terug te blikken, maar ook tijd om te stoppen als columnist bij Sprout. ;(

'Wacht even hoor, ik moet me even aanmelden'. Als we Heleen Dura-Van Oord spreken, is ze net op weg naar haar eerste dag als commissaris van De Efteling. Wij zijn jaloers! 'Het zijn van zakenvrouw van het jaar biedt inderdaad fantastische mogelijkheden,' lacht Dura-Van Oord, maar dan heeft ze al een uitgebreide en serieuzere terugblik gegeven op het voorbije jaar. 

Prix Veuve Clicquot

Twee weken geleden won Ria Joosten-Van Dijck de 33e Prix Veuve Clicquot. Daarmee mag de eigenaar van een Limburgs cateringbedrijf zich Zakenvrouw van het Jaar 2014 noemen. Ze volgt Heleen Dura-Van Oord op, die als oprichter en mede-eigenaar van online mediabureau DQ&A Media Groep wel een heel ander profiel heeft. 'Zo is de opzet van de prijs ook: het was de beurt aan een zakenvrouw van buiten de Randstad, in een totaal andere business waar ook heel veel te doen is: de horeca. Bovendien is Ria ook sterk maatschappelijk betrokken.'

Fulltimebaan

Voor Dura-Van Oord betekent de aflossing van de wacht dat ze haar zakelijke agenda niet meer hoeft te verdelen tussen haar eigen bedrijf en het zijn van Zakenvrouw van het Jaar. En dat is slechts de zakelijke agenda, want tussen de bedrijven door kreeg ze ook nog een kleintje. 'Die titel is een waanzinnig sterk merk, en je wordt continue voor van alles en nog wat benaderd. Als je niet uitkijkt kun je daar een fulltimebaan van maken. Maar gelukkig zit er een prima ceo op mijn bedrijf, en je kunt je ook voorstellen dat de naamsbekendheid van DQ&A het afgelopen jaar ook een enorme vlucht heeft genomen.' 

Thema's: online business

De Prix Veuve Clicquot is natuurlijk geen Miss-verkiezing, en zeehondjes redden of bijdragen aan de wereldvrede waren dan ook niet de missie van de online-ondernemer. Ze heeft zich ingezet voor drie thema's, die kwamen in haar Sprout-columns ook volop aan de orde: 'Ten eerste wilde ik aandacht voor online industrie. Het is nu de beste tijd ooit om te beginnen met een bedrijf: de infrastructuur is nog nooit zo goed geweest, je kunt in korte tijd tegen lage kosten iets in gang zetten. Dat was in mijn begintijd wel anders. Ook je bereik is nu groter dan ooit. Allemaal uitstekende randvoorwaarden voor zakelijk succes. En een internationale doorbraak van Nederlandse ondernemers ja, al hamer ik er wel op: zorg eerst dat je je businessmodel goed valideert op je thuismarkt.'

Vrouwelijk rolmodel

Thema twee: vrouwelijk ondernemerschap. 'Je bent als Zakenvrouw van het Jaar, of je nu wilt of niet, een rolmodel voor anderen. Helaas is dat nog steeds nodig: ik zou liever hebben dat de titel ooit Zakenmens van het Jaar wordt, al klinkt dat ook weer niet zo lekker. Maar het is echt te gek om voor een groep studenten te mogen staan en te merken dat je ze kunt inspireren met jouw verhalen en ervaring. Ze hangen aan je lippen en je kunt echt een verschil maken.' 

Jong ondernemerschap

En thema drie is, zoals ook in haar Sprout-columns te lezen was: jong ondernemerschap. 'Ik was natuurlijk al mentor van startupondernemers voordat ik de titel kreeg, en ook via investeringsmaatschappij Peak ben ik betrokken bij veel jonge ondernemers. Maar tijdens het afgelopen jaar heb ik nog veel vaker gehad dat jonge mensen op me afkomen, dat ze een plannetje me tje willen bespreken en dat ik ze wat verder kan helpen. Als ondernemer ben ik natuurlijk wat ouder en heb ik nogal wat inzicht verzameld over dingen die ik met de kennis van achteraf, nu anders zou aanpakken.'

Lunchen bij de koning

Een hoogepunt van het afgelopen jaar? Tussen alle spotlights, de media-aandacht en het delen van podia met Mark Rutte, Bernard Wientjes en andere kopstukken was dat toch de bijeenkomst met alle collega-titelhouders bij het champagnehuis in Reims. 'Zakenvrouwen uit Australië, Amerika, Canada; alles en iedereen bij elkaar, helemaal te gek om al hun verhalen te horen, super inspirerend. En de uitblinkerslunch op Paleis Noordeinde was ook heel speciaal; met mensen uit de zakenwereld te gast zijn bij de koning en koningin.'

Zakenvrouw als merk

De titeloverdracht is voor Dura-Van Oord ook een aanleiding om te stoppen met haar column: als niet-beroepsmatige columnist heb je na een jaar wel voldoende laten horen wat je boodschap is. Back to normal, back to business dus. Hoewel? De Zakenvrouwen van de voorbije jaren kunnen wij nog zo uit het hoofd opdreunen: Jacqueline Zuidweg, Meiny Prins, Thecla Bodewes, Marlies ter Wijhe... 'Klopt, je blijft voor altijd Zakenvrouw van het Jaar, ik die van 2013. En dat is het krachtige van zo'n titel: je wordt een merk en een bron van  inspiratie. Zo'n jaar geeft een enorme voldoening en energie en heeft me ontzettend veel gebracht.' Een tip voor opvolgster Ria Joosten? 'Een beetje flauw en luxe gedacht misschien, maar: neem een PA. Je moet een goed keuze maken tussen alle verzoeken die op je afkomen, anders ben je dag en nacht bezig. Je hebt echt iemand nodig die je helpt dat te stroomlijnen.' 

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.