Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Beleggen in whisky mag van AFM

Michel Kappen heeft met Whisky International een vergunning van de AFM binnen voor het beleggen in Schotse single malts. Vanaf 25K adviseert hij beleggers over een portefeuille, waar de dop op mag blijven voor het beste rendement.

Scotch Whisky International (SWI) mag voortaan met een vergunning van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) adviseren en bemiddelen in whisky als beleggingsobject. Vanaf 25.000 euro kunnen liefhebbers of beleggers die inzetten op stijgende prijzen, instappen. En inderdaad: SWI-oprichter Kappen zal ze dan erop wijzen dat in het verleden behaalde rendementen (15% per jaar gemiddeld over de afgelopen 6 jaren) geen garantie bieden voor de toekomst. ‘Ik moet ook hun risicoprofiel in kaart brengen en aan alle andere administratieve eisen van de AFM voldoen. Maar daar staat veel tegenover: financiële adviseurs kunnen nu whisky meenemen als beleggingsobject, naast andere natura als kunst en wijn.’  

World Whisky Index

Whiskyfanaat Kappen geeft vanuit Sassenheim whiskykenners overigens al zes jaar de mogelijkheid om te investeren in flessen of vaten met schaarse en exclusieve single malts. Hij bewaart die zorgvuldig voor ze en zette de World Whisky Index op, een site waar in de whisky kan worden gehandeld zonder dat die hoeft te worden verplaatst.

Geen financieel product

Die index betekent niet dat Kappen een mandje van flessen en vaten vertaalt in een graadmeter voor de waarde-ontwikkeling. ‘Ik wil ook geen beleggingsfonds ervan maken. Wij zien de kracht in het persoonlijke en het tastbare: we adviseren de klant persoonlijk, en die kan ook per fles of vat de waarde-ontwikkeling bijhouden.’

Duizenden flessen

Wat dat betreft gaat het met de meeste objecten de goede kant op: de hoogte in. Bijzondere whisky’s worden volgens Kappen namelijk steeds schaarser, wat de prijzen de afgelopen jaren flink heeft opgedreven. ‘Voor de lange termijn ga ik voorzichtig uit van 7 a 8 procent per jaar.’ Het bewaarloon en de transactiekosten zijn wat SWI betreft slechts noodzakelijke kosten, die voor de klant zo laag mogelijk worden gehouden. ‘Ons verdienmodel zit hem in de handel: we kopen de flessen en vaten scherp in, schakels als bottelarij, importeur en slijter vallen ertussenuit. Zo kunnen we meteen bij de aanschaf een voordeel bieden, terwijl we er zelf een marge aan overhouden.’ Zijn bedrijf beheert inmiddels een voorraad met duizenden flessen met een verzekerde waarde van 18 miljoen euro.

China

En de zaken gaan goed: dit jaar groeit SWI van 2,5 naar 8 werknemers. ‘Tachtig procent van mijn klanten komen uit Nederland en België, de rest is nog verdeeld over Duitsland, Polen en Spanje. Maar Frankrijk en China zijn sterk in opkomst. Op dit moment is het nog een kopersmarkt: het aanbod wordt goed opgenomen in Europa. In een later stadium verwacht ik dat de mensen uit de BRIC-landen met grof geld de markt op zullen komen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

300 % rendement

Gevraagd naar zijn favoriete fles noemt Kappen de Black Bowmore 1964. Gelanceerd in 1993, voor prijzen van 150 euro per fles. ‘Nu liggen de prijzen voor de eerste edities tussen de 4800 en 8500 euro. Een gemiddelde winst rond de 300% per jaar, dus je kunt spreken van het zwarte goud.’ Maar rendement gaat dus boven smaak? ‘Zeker niet: de Bowmore biedt zo’n bijzondere combinatie van geuren en smaak dat ik hem zou vergelijken met een driesterrenrestaurant.’ Kappen weet waar hij het over heeft: ‘Ik heb hem meerdere keren geproefd. Dat is het voordeel van mijn bedrijf: als je bij een bakker werkt, mag je van het brood snoepen.’