Hoe Marnix Geus zijn 'loonslaven' bevrijdde

Marnix Geus

Hoe creëer je een bedrijf met gelukkige medewerkers? Marnix Geus geeft zijn antwoord op die cruciale vraag in zijn nieuwe boek ‘MensenHandel. De bevrijding van de loonslaven’.

Geus startte tien jaar geleden samen met Jacqueline Bosselaar Het PR Bureau. “Ik kreeg vaak de vraag hoe wij tijdens de crisis konden groeien. Daar heb ik dus maar een boek over geschreven.”

Ondernemers opvoeden met de wetenschap dat de klant koning is, klopt niet volgens Geus. Je moet van binnen naar buiten werken. “Je hebt zonder klant inderdaad geen bestaansrecht. Alleen, die klant tevreden houden gaat beter met een gemotiveerd team.”

Met deze 5 stappen zorgt Het PR Bureau voor gedreven medewerkers: 

1. Neem mensen aan op persoonlijkheid 

"Tijdens een sollicitatie-gesprek moet je een keer hardop gelachen hebben”, zegt Geus. Niet dat je met een moppentrommel op zijn kantoor moet komen, het plezier in werken is belangrijk. Helemaal zwart-wit is die gedachte niet overigens; mensen worden niet afgewezen omdat ze hun potentiële baas niet doen schateren.

“Dit jaar namen we een nieuwe controller aan. Natuurlijk kunnen we praten over zijn technische kennis, maar met een referentiecheck ben je er ook uit of hij zijn vak verstaat.”mensenhandel

Het sollicitatiegesprek ging, aldus Geus, over bijen. “Hij bleek imker te zijn. Fantastisch om die twinkel in zijn ogen te zijn toen we het daarover hadden.” Zo kom je meer te weten over hoe iemands persoonlijkheid in elkaar zit. Hoe gaat iemand bijvoorbeeld om met verantwoordelijkheden?” 

2. Samen dromen

De volgende stap is een team smeden. De gedreven en leuke personen heb je gekozen tijdens het sollicitatieproces. Om er een team van te maken geef je die individuen een gezamenlijk doel. “Ons big hairy audacious goal is om het leukste en beste pr-bureau van de wereld te worden.” 

De wereld veroveren klinkt misschien als bordspel Risk, in de echte wereld is het minder makkelijk dan met de dobbelstenen gooien. “Natuurlijk hebben we dat niet binnen drie jaar voor elkaar.” Door echter een heel ambitieus doel neer te zetten creëert Geus een manier van werken waarvan mensen energie krijgen.

3. Laat weten hoe ver je bent als bedrijf

Alle medewerkers moeten weten welke stappen naar die gezamenlijke droom voeren. Gaat de winst omhoog en is het goed nieuws, dan viert Geus dat samen met het team. Ook als het slecht gaat, mag iedereen weten hoe de vlag erbij hangt. 

Bang dat medewerkers in paniek raken is de oprichter niet. Behalve openheid moet je ook ondersteuning geven, vindt hij. Dat er een maand geen winst wordt gemaakt, kan veel oorzaken hebben. “Medewerkers kunnen schrikken als wij een jaar in januari verlies draaien. Maar de eerste maand van het jaar is een algemeen slechte periode voor de pr-sector.” De combinatie van openheid en heldere communicatie voorkomt paniek, volgens Geus. 

4. Preventieve relatietherapie

Met je collega’s naar een coach gaan ‘kan ik iedereen aanraden’. Geus: “Het is preventieve relatietherapie.” Voordat zijn bedrijf begon liep de oprichter al bij sparringpartner Marjolijn Gunning. Samen met medeoprichter Jacqueline Bosselaar komt Geus daar nog steeds wel eens. Voornamelijk om te kijken naar de samenwerking, loopt dat proces nog goed? Zijn er onuitgesproken zaken?

Sommige medewerkers die tegen problemen aanlopen komen sindsdien ook bij de sparringpartner. “Ik geloof dat het voor iedereen goed is.” 

5. Vertrouwen geven is goedkoper

Als politieagent door kantoor lopen, daar voelt Geus niet veel voor. Zijn personeel werkt thuis of op kantoor wanneer ze willen (een keer per week moeten ze aanwezig zijn voor een vergadering).

Dat je medewerkers thuis niet in de gaten kunt houden vindt de pr-man onzin. “Op kantoor kan dat ook niet. Ik krijg vaak de vraag of ik niet bang ben dat medewerkers hun vakantie boeken tijdens werktijd als ze thuis zijn. Mijn antwoord: natuurlijk gebeurt dat , maar dat doen ze ook op de werkvloer. Maar er wordt ’s avonds of in het weekend ook thuis wel eens voor het bedrijf gewerkt.”

Voor ondernemers die niet uit morele overtuiging vrijheid en vertrouwen geven, heeft de oprichter een ander motief. “Het is gewoon goedkoper. Weet je hoeveel het kost als je iemand zou aannemen om over de schouders van je team mee te kijken?” 

Foto credits: Tim Stet

Is Freelance redacteur voor de website van Sprout.

Via de mail bereikbaar op tijmen@sprout.nl