Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit staat er op het spiekbriefje van TED-directeur Chris Anderson

Chris Anderson, (rechts op de foto) de man achter het ideeën-imperium TED, presenteerde donderdagavond zijn officiële TED-gids in Amsterdam. Sprout was hierbij en leerde hoe je een impactvolle en inspirerende presentatie moet houden.

Er is een ding écht belangrijk als het gaat om het geven van een talk. Je moet iets te vertellen hebben dat er toe doet. Het enige waar je dan nog achter moet komen is hoe jij dit op jouw authentieke manier kan doen. “Spreken in het openbaar zou standaard moeten worden opgenomen in het curriculum,” vindt Anderson. “Onze kinderen zullen geen formele sollicitatiebrief of uitgebreid CV meer schrijven, maar ze zullen zichzelf direct presenteren op video.” 

Naar aanleiding van het spiekbriefje van Anderson, 5 tips voor beter spreken in het openbaar. Of je nu een inspirerend idee wil pitchen, of de jaarcijfers moet presenteren.  

1. Er is geen vaste formule voor een goed praatje

Er zijn geen regels over hoe je het perfecte praatje moet houden, maar er zijn wel instrumenten, die iedereen kan leren. Anderson; “Als ik hier een semi-effectief praatje kan houden, dan is er hoop voor iedereen. Ik ben geen natuurtalent in spreken in het openbaar, maar ik doe het op mijn eigen authentieke, manier. Een pakkend begin is key, als je het publiek voor je wil winnen.” Dit is bijvoorbeeld hoe TED-spreker Monica Lewinski haar talk starte.

Anderson; “Ik zeg niet dat de eerste zin altijd en per se recht in de roos moet zijn, maar als spreker heb je ongeveer één minuut waarin je publiek bepaalt of ze naar je willen luisteren. Mensen staan over het algemeen sceptisch tegenover nieuwe ideeën. Dus waarom is jouw idee hun aandacht waard?”

2. Zet je ego opzij om het vertrouwen van je publiek te winnen

“Hoe doe je dat? Je begint met het laten zien wie jij bent. Er zijn verschillende manieren waarop je dat kan doen; bijvoorbeeld door kwetsbaarheid te tonen of humor te gebruiken. Maar ook door mensen gewoon aan te kijken, win je het vertrouwen van je publiek. Je ogen hebben een soort super powers. Wanneer twee mensen elkaar aankijken synchroniseren de patronen in hun hersenen. Tijdens een talk denkt het publiek op dat moment hetzelfde als de gene waarnaar ze luisteren. Ze lachen, klappen, of houden hun adem in, op hetzelfde moment, synchroon aan de neurologische patronen van de spreker.”

“Geef daarom geen talk met je neus in je aantekeningen. En voorkom dat je, zoals sommige sprekers doen, praat tegen een punt in de ruimte waar je je focus kan houden, maar waar eigenlijk niemand is die naar je luistert. Zoek daarom een vriendelijke gezichten in het publiek, en vertel je verhaal aan die mensen alsof je een-op-een met ze praat. Iedereen in het publiek kan die connectie zien en juist die verbinding heb je nodig om je idee over te brengen.”

3: Snoei je onderwerp terug tot één enkel, groot idee

“Zo kan je een sterke verhaallijn uitwerken. Een illustrerend verhaal kan je presentatie of pitch, maken of breken. Zorg er daarom voor dat je verhalen jouw grotere idee ondersteunen en niet afleiden. Al sinds we in de oudheid rondom een vuur zitten, vertellen mensen elkaar verhalen. Het kampvuur is tegenwoordig uitgegroeid tot de hele wereld en we houden van die verhalen. Daarom is de taak van de spreker niet om te nemen, maar om te geven. Geef je publiek een cadeau, in de vorm van een verhaal, eigen anekdote of een idee.”

4: Bouw je idee stap voor stap op

“Nu komt het moeilijkste gedeelte. Want uitleg is het overbrengen en het bouwen van een idee in iemands hoofd. De enige manier om dit te doen is door het idee uit te bouwen naar aanleiding van componenten die mensen al kennen. Stem je verhaal af op het publiek, en laat je vakjargon daarom thuis. Spreek de taal van je publiek, denk vanuit hun concepten en belevingswereld. Een manier om dit te doen is door zorgvuldig gekozen metaforen te gebruiken. Ze vormen letterlijk de vorm van het idee dat jij wil overbrengen. Refereer met je metafoor daarom aan een vorm waarmee het publiek al bekend is. Dit werkt bijzonder goed wanneer je een abstract idee wil uitleggen.”

5: Gebruik je zwakke punten en doe er je voordeel mee

De angst om te falen tijdens zijn eerste talk, motiveerde Anderson om zich extra goed voor te bereiden. “Acteurs en muziekkanten repeteren voordat ze optreden. Een goeie pitch of talk, komt pas echt uit de verf wanneer deze goed is gerepeteerd en geoefend.”


Wil je het hele boek over de TED-methode lezen? Klik dan hier en bestel ‘m voor €20,00. Zo weet je zeker dat het publiek bij jouw presentaties wél wakker blijft.