Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Brabander verovert wereld met dynamische desktop

Je hebt mensen die thuis aan de slag zijn, in het veld werken, zich achter hun laptop in een loungebar uitleven of onderweg hun functie uitvoeren. Het Bosscher RES Software is dankzij dat gedrag in twaalf jaar uitgegroeid tot wereldspeler met 20 miljoen euro omzet en 140 medewerkers.

In 1998, drie jaar nadat internet zijn intrede in Nederland had gedaan, werd Bob Janssen (36) voor het eerst echt geconfronteerd met het 'Nieuwe Werken', dat we net als 'nieuwe media' eigenlijk niet meer nieuw zouden moeten noemen. Janssen, een whizkid die op 11-jarige leeftijd al programma's in BASIC schreef, moest als information architect bij Schenker in Tilburg een nieuw type systeem creëren dat een rigoureuze wending zou geven aan de wijze waarop een bureaublad tot dan toe werd beheerd. Hij ontwikkelde software waarmee een systeembeheerder met Citrix een werknemer niet alleen vanuit zijn huis op het bedrijfsnetwerk kan laten inloggen, maar ook in staat is om slechts de voor die medewerker relevante programmaatjes op het bureaublad te tonen. "Wij noemen het bij RES de dynamische desktop", zegt Janssen.

Schenker, een transportonderneming, worstelde tot dan toe met werknemers die zowel vanaf de pc thuis als op kantoor normaal hun eigen taken voor het bedrijf wilden kunnen uitvoeren. Janssen: "Het probleem lag hem niet in het aanbod van pc-programma's. Die kon het bedrijf aan iedereen met een thuisverbinding leveren. Het probleem was dat de verzameling aan software die het bedrijf gebruikte zodanig was uitgedijd dat elke werknemer wel tachtig applicaties voorgeschoteld kon krijgen via zijn bureaublad." Een groot deel van die programma's doet niet ter zake in de dagelijkse praktijk van één bepaalde medewerker. Janssens uitdaging lag hem in het maken van een systeem dat alleen de door de werknemer gewenste programma's op het bureaublad toont, terwijl het bedrijf tegelijkertijd kan blijven bepalen wat er wel en niet op mag staan.

Razendsnelle uitbreiding

De handige computertechnicus, die in zijn kantoor limited edition LEGO-constructies van Star Wars heeft staan, had enigszins het geluk dat het management bij Schenker een innovatieve visie had en zich als transportbedrijf niet in de business van desktopoplossingen bevond. "Mijn manager had ervoor kunnen kiezen om ons toenmalige systeembeheer aan te passen met oplossingen die de markt op dat moment kon aanreiken. Maar hij koos ervoor om het hele systeembeheer zoals we dat toen kenden, overboord te gooien. Echt goede oplossingen waren er niet in de markt en daarom ontwikkelde ik destijds die software met de gedachte in het achterhoofd dat het wel eens een op zichzelf staand product zou kunnen worden."

Janssen kreeg gelijk. Niet veel later, in 1999, gaf de leverancier van Citrix aan dat één van zijn klanten met hetzelfde IT-probleem als Schenker zat en toonde interesse in het product. Janssen: "Toen ben ik samen met mijn manager naar de directeur gestapt en hebben we gevraagd of we op basis van de software een eigen bedrijf mochten opstarten." De directeur gaf na ruggespraak met het moederbedrijf toestemming op voorwaarde dat ook hij in RES mocht stappen. Schenker kreeg als dank en tegenprestatie een 'levenslange' softwarelicentie op het pas geboren Brabantse bedrijf. Vervolgens ging het snel. Dankzij een partnership met een reseller en Citrix-distributeur CDG Europe, sloeg RES in een jaar niet alleen middelgrote klanten, maar ook één reuzevis aan de haak. "En toen hadden we ineens een miljoen gulden op onze bankrekening staan." Een welkome geldinjectie, want RES was in eerste instantie op zoek naar een investeerder. Janssen: "De enkele investeerder die in Nederland te vinden was, wilde direct de helft van de aandelen."

Consolideren

RES noemt zichzelf nu marktleider in management- en onderhoudssoftware voor Windows-netwerken. In de afgelopen tien jaar koos het bedrijf, dat momenteel 140 medewerkers telt, eerst voor de stap naar het buitenland in Noorwegen, 'omdat die markt vergelijkbaar was met de onze', om vervolgens ook kantoren te openen in Duitsland, Engeland, Frankrijk en de Verenigde Staten. Soms dreigde het gevaar van vallen en weer moeten opstaan. "Tot 2005 konden we op één product bouwen. Daarna introduceerden we nieuwe software, waarmee systeembeheerders weliswaar nog meer mogelijkheden aan het management en diens werknemers kunnen bieden, maar niet direct paste binnen ons hoofdproduct. Het voelde aan als een soort van spagaat. De software paste echter wel binnen onze visie om het beheer van virtuele werkruimtes te vereenvoudigen. Toen hebben we een visieverhaal op papier weten te krijgen en daar zijn nu al onze producten op gebaseerd."

>>Lees ook: de voordelen van desktop virtualization

Ook drie jaar geleden moest de onderneming zich naar zijn eigen oordeel heruitvinden. Na verdubbeling van de verkoop tussen 2006 en 2007, stagneerde de omzet met 17 en 18 miljoen euro in 2008 en 2009. Volgens Janssen niet door de crisis, want uit kostenbesparende overwegingen zou de behoefte aan RES dan juist blijven bestaan. Het bedrijf zag echter wel meer vergelijkbare, weliswaar kleinere spelers in de markt opduiken. Sindsdien botst het in enkele segmenten ook met Appsense, een generatiegenoot uit Engeland met een grotere omvang. Ook vergde de nieuwe mobiele appmarkt aanpassing van de softwarelijn en RES wilde minder afhankelijk worden van het netwerk van distributeur CDG Europe.

Er kwam een nieuwe koers, waar extra groeikapitaal voor nodig was. "Sinds we ons niet meer in een niche bevinden, is het zaak om de groei van het bedrijf te versnellen", zegt Janssen, sinds de start CTO en grootaandeelhouder van het bedrijf. De Bosschenaren haalden eerst ongeveer 9 miljoen euro op bij Amerikaans investeerder Update Partners. Een jaar later, in 2010, legde het Vlaamse, gelouterde Gimv 4,7 miljoen euro neer voor RES. Het overgrote deel van het geld stak RES in expansie naar de VS. Janssen: "De VS is, als grootste IT-markt ter wereld, ontzettend belangrijk voor ons."

Verenigde Staten veroveren

Met de nieuwe koers vond Janssens bedrijf weer pijlsnel de weg naar boven: vorig jaar liet de onderneming een omzet van 22 miljoen euro noteren en als het zijn omzetverwachting van 29 miljoen euro in 2011 haalt, heeft het bedrijf zijn verkoopcijfers in twee jaar tijd bijna verdubbeld. RES contracteerde in 2010 Klaus Besier als CEO, een ervaren Amerikaanse topmanager die in 2007 het bedrijf Neoware voor 170 miljoen euro aan HP wist te verkopen, en verzilverde een patent waarmee het bedrijf nu samen met Citrix pc-gebruikers een dynamische remote desktop kan aanbieden. Overigens prijken er nog meer patenten aan een muur in één van de kantoorgangen bij de Brabanders.

>> Lees ook: Brabantse boerenzoon zet miljoen om met gevelreiniger

Onder leiding van Janssen heeft het bedrijf inmiddels 'software naar de gedachte van het cafetariamodel' gecreëerd. "In plaats van een menu heeft de keuken van RES een servicecatalogus en runbooks voor het automatiseren van taken. Negentig procent van de voor een werknemer nodige it-diensten zijn vooraf in te schatten. De rest stoppen we in een soort van app store. De manager krijgt je verzoek en kan met één click bepalen of hij een mobiele applicatie of een programmaatje als Google Earth of Picasa wel of niet toevoegt aan je account."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nu wil RES, naast uitbreiding naar Azië en een doelstelling van tien miljoen licenties en 70 miljoen euro omzet in 2014, binnen drie jaar het verkoopmodel onder handen nemen. "We moeten toe naar een extra online verkoopkanaal, waar we op basis van abonnementen software vanuit de cloud aan klanten bieden. Elke gebruiker betaalt direct een bedrag." Dat betekent niet dat RES van het model met licenties afstapt, waarbij distributeurs en resellers op basis van een gezamenlijke verkoopmarge van tot veertig procent de software van het bedrijf in allerlei pakketvormen aanbieden. Janssen: "Ik ben er trots op dat we tot nu toe al 12 jaar lang een deal altijd in samenwerking met partners hebben gesloten ."