Business Books Podcast: humor met klanten en Arko van Brakel over samenwerken met Ricardo Semler

Business Books Podcast

In de nieuwe Business Books Podcast leren we goede gewoontes van BJ Fogg, brengen we humor naar de werkvloer met Jos Burgers en vertelt Arko van Brakel over samenwerken met Ricardo Semler.

Deze podcast is gratis te luisteren via Soundcloud, in iTunesYoutube en Stitcher. Bij veel van deze diensten kun je je ook abonneren zodat je geen aflevering mist.

Thijs Peters (hoofdredacteur GoodHabitz) en Remy Ludo Gieling (hoofdredacteur MT/Sprout) halen in deze nieuwe Business Books Podcast de belangrijkste lessen uit Tiny Habits van BJ Fogg, Rockonomics van Alan Krueger en Thuis ben ik niet zo leuk van Jos Burgers), Ook hoor je een interview met Arko van Brakel, auteur van het boek Ondernemen met Impact, over zijn businessrelatie met Ricardo Semler en Ali B.

1. Tiny Habits - BJ Fogg

BJ Fogg is msischien wel 's werelds meest vooraanstaande expert op het gebied van gewoontevorming. Met zijn nieuwe boek Tiny Habits belooft hij small shanges that change everything. Fogg weet als gedragswetenschapper aan Stanford University waar hij over praat. Hij verzamelde voor het boek data bij duizenden mensen. Daaruit concludeerde hij dat gedrag grofweg wordt bepaald door drie factoren: motivatie, de moeilijkheidsgraad en de trigger voor een bepaald gedrag. Start een nieuwe gewoonte nooit met ‘motivatie’ waarschuwt Rogg, want dat is meestal te moeilijk en leidt tot teleurstellingen.

2. Interview: Ondernemen met Impact – Arko van Brakel

Deze aflevering is de interviewgast Arko van Brakel, die met Semco Style Institute zakenpartner werd van de Braziliaanse zelfsturingsgoeroe Ricardo Semler en coach van onder meer Ali B. Van Brakel schreef het boek Ondernemen met impact, leiderschapslessen van een ondernemer met een missie. De klik met Semler was er direct, zegt Arko. “Na een paar maanden vroeg hij, ‘zullen we dit gedachtegoed samen de wereld in brengen?’” In zijn nieuwe boek vertelt Van Brakel ook over zijn werk met rapper Ali B. Die gaf hem op sprekersgebied de ongezouten feedback: “je hebt prachtige verhalen, maar je bent een waardeloze spreker.” Andersom hielp Van Brakel de rapper met het runnen van zijn onderneming.

​3. Rockonomics - Alan Krueger

De muziekindustrie is een metafoor voor de werkelijke economie, betoogt Alan Krueger in Rockonomics. Hij geeft met het boek een unieke inkijk in alle economische aspecten van de muziekindustrie, en laat zien dat ook óns leven door dezelfde economische principes wordt gevormd. Krueger (die vorig jaar zelfmoord pleegde) interviewde musici zoals Paul McCartney, Taylor Swift, Rihanna en Billy Joel en maakte een uitgebreide data-analyse. Digitale ontwikkelingen zoals file sharing laten zich vaak als eerste in de muziekindustrie voelen, maar duiken later ook in andere sectoren op.

4. Thuis ben ik niet zo leuk – Jos Burgers

Hoe gaan bedrijven als Ikea en Afas om met humor? Je leest het in Thuis ben ik niet zo leuk van Jos Burgers. Hij laat zien hoe humor kan bijdragen aan zakelijk succes, en stelt dat het een vaardigheid is die iedereen kan ontwikkelen. Niet door de lolbroek van de afdeling te worden, maar door humor op de juiste momenten bewust in te zetten in de communicatie met klanten. Maar pas op, waarschuwt Burgers, humor kan ook tenenkrommend uitpakken. Zoals een juwelier die bij de vraag van een klant ‘kan er nog wat vanaf?’ antwoordt: ‘Ja, het prijskaartje’. Lach niet om je klant, maar mét je klant, is Burgers’ devies.

Luister ook naar de eerdere afleveringen van deze podcast, met interviews met topauteurs Verne Harnish, Eric Ries, Robert Cialdnini, Ben Tiggelaar, Dan Ariely, Jos Burgers, Jim Stolze, Dan Shapiro en vele anderen.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl