Buzz rondom Nederlandse ondernemers op SoCap in San Francisco

SoCap vindt dit jaar voor de elfde keer plaats en deelnemer Willemijn Verloop blogt voor Sprout over haar ervaringen. Nederlandse ondernemers blijken het goed te doen op het sociale ondernemersfestival in San Francisco.

Op een – typisch Californisch – zonnige dag meldden we ons op Fort Mason. Op dat oude marineterrein aan de haven van San Francisco voelde ik meteen weer de sfeer die SoCap zo bijzonder maakt. Tussen de oude loodsen staan picknicktafels waar iedereen gewoon in zijn oude spijkerbroek rondloopt, waardoor je je nauwelijks kunt voorstellen wat een enorme hoeveelheid kapitaal er op dit terrein aanwezig is.

In totaal komen hier 3.500 ondernemers, institutionele beleggers en impactinvesteerders bij elkaar om samen te zoeken naar oplossingen voor maatschappelijke problemen en naar hoe ze die op grote schaal internationaal kunnen uitrollen.

dit jaar staan een drie thema’s centraal: Afrika, blockchain for impact en circulaire economie. We hebben dan ook startups mee die iets met deze thema’s doen, zoals circulaire ondernemingen Khaloom en Closing the Loop of African Clean Energy, dat voor de Afrikaanse markt een pan ontwikkelde die brandt op zonne-energie.

Het eerste succes kwam al binnen een uur. Maarten ten Houten van Coolfinity verkocht zijn eerste koelkast aan een partij in Malawi. De vrouw die naast hem zat bij de openingsceremonie bracht hem in contact met de koper. Behalve omzet levert hem dat vooral het begin van een netwerk in Malawi op – precies het idee achter SoCap.

Nederland is koploper

De Nederlandse delegatie is dit jaar officieel partner van SocCap18 en heeft daarom een eigen fel oranje-gekleurde stand op het terrein. Daar ontstond de eerste dag meteen een soort buzz omheen, zoals een groep nieuwsgierige Peruanen die graag wil leren hoe we zo een Nederlandse impactmissie organiseren.

We vormen dan ook een veelkleurig gezelschap; gemeentes Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, de RVO, Social Enterprise NL, PwC en Enviu organiseerden gezamenlijk deze handelsmissie en nodigden zeventien Nederlandse sociale ondernemingen uit om mee te gaan. Zij krijgen de kans om contacten te leggen met geïnteresseerde partners en investeerders die hen kunnen helpen hun onderneming verder uit te bouwen.

Nederland is inmiddels een van de Europese koplopers in het social impact-domein. Dat bleek al uit een rapport van McKinsey uit 2017 en werd nog eens bevestigd door een een nieuw onderzoek dat PwC hier vandaag presenteerde. Dat laat zien dat de snelle groei van de sociale ondernemingen met name mogelijk is doordat we in Nederland zo’n sterk ecosysteem hebben. Die succesfactor kan als voorbeeld dienen voor andere landen, concludeert PwC.

Dat bleek ook wel in de overvolle zaal waarin we de geleerde lessen van Nederland presenteerden en waar het rapport officieel overhandigd werd aan Kevin Jones, de “grandfather” van SoCap. Kevin merkte op dat de Nederlandse groei niet onopgemerkt is gebleven in het impact-veld en dat de Nederlandse delegatie dat ook bewees doordat we al 24 uur lang de SoCap-twitterfeed domineerden.


De auteur met SoCap-oprichter Kevin Jones, die hier vertelt dat de Nederlanders trending op Twitter zijn.

Acceleration programme

Een deel van de zeventien Nederlandse sociaal ondernemers die mee zijn met deze missie volgde een speciaal acceleration programme; een introductieprogramma om de deelnemende ondernemers op weg te helpen.

Ik sprak Pals Brust, de voormalig ceo van C&A Nederland, die hier aanwezig is om investeerders te zoeken voor zijn nieuwe bedrijf UpsetTextiles. Hij wil de fashionketen op z’n kop zetten en gerecycled textiel als grondstof gebruiken. Burst was enthousiast over een sessie waarin dieper werd ingegaan op hoe investeerders denken, wat hun criteria zijn om te investeren en wat ze belangrijk vinden. Burst en andere ondernemers voelden zich hierdoor gesterkt. Het gaf hem extra steun om een scherp verhaal te vertellen en goed te begrijpen waar de investeerders naar op zoek zijn.

Joost de Muinck Keizer, initiatiefnemer van Everless, een vouwbare en herbruikbare draagtas, had bij de bijeenkomst over lean impact data een tool om jonge ondernemers te helpen hun impact in kaart te brengen. Die kennis is voor alle deelnemers relevant. Er worden steeds meer goede tools ontwikkeld om ondernemers en investeerders hierbij te helpen, maar er bestaat nog geen universele standaard.

In de achtertuin

Voor de Nederlandse delegatie stond de eerste avond een busreisje naar het huis van de Nederlands consul op het programma. Dat samen in de bus zitten, versterkt het gevoel dat we op een soort schoolreisje zijn.

Consul-generaal Gerbert Kunst ontving ons uitermate hartelijk in zijn achtertuin. Tussen de hapjes en drankjes door introduceerden alle deelnemers zichzelf met korte, vurige pitches en ook de Nederlandse gasten uit de Valley die aanwezig waren, presenteerden zichzelf. Zonder uitzondering verklaarden zij zich bereid om de aanwezige sociale ondernemers op weg te helpen. Van afgelopen jaar herinner ik me dat tijdens deze kick-off-borrel al belangrijke nieuwe relaties gesmeed werden en dat zal dit jaar zeker niet anders geweest zijn.


De morning huddle, waar iedere dag op SoCap mee aanvangt.

Adresboek

We starten iedere dag met een zogeheten morning huddle, waarin alle Nederlandse deelnemers kennis en contacten met elkaar deelden en uitwisselden. Hier werden mensen aan investeerders gekoppeld en gaven we tips over wie ze zeker moesten spreken. Stef van Dongen, de oprichter van Enviu, de Rotterdamse ontwikkelaar van sociale startups, deelde zelfs zijn adresboek met de hele groep.

Zelf sprak ik vanochtend met een collega-investeerder uit de Valley over welke tools hij gebruikt om teams te evalueren en te bouwen. Dat onderwerp houdt mij bij Social Impact Ventures ook erg bezig. Wij kijken heel intensief naar de teams waarin we investeren, en gebruiken verschillende assessments tools om te leren wat ondernemers echt drijft en hoe ze zowel individueel als samen kunnen vliegen.

Willemijn Verloop (48) is partner bij Social Impact Ventures het grootste private impact fonds van Nederland dat investeert in sociale ondernemers, waaronder Marqt, Taxi Electric en de BaclBearCarbon. Verloop is ook oprichter en mede directeur van Social Enterprise NL het nationale netwerk voor sociaal ondernemers. Voor zij zich op sociaal ondernemerschap richtte, was Verloop 15 jaar lang oprichter en ceo van War Child. Verloop schreef meerdere publicaties over sociaal ondernemerschap en is onder meer commissaris bij Tony’s Chocoloneley.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!