Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze uitdagende ondernemers uit de Challenger50 maken de gevestigde orde nerveus

MT/Sprout presenteert de Challenger50: de vijftig meest uitdagende bedrijven van Nederland. Deze ondernemers doen het anders, beter, sneller en duurzamer dan de gevestigde orde.

challenger50 mt/sprout 2022

De wereld heeft ondernemers nodig, ondernemers die de wereld vooruit helpen. Ze nemen namelijk geen genoegen met hoe dingen geregeld zijn. Producten kunnen áltijd beter. Klanten kunnen áltijd beter en sneller worden geholpen. En de duurzame transitie, die kun je toch niet overlaten aan de gevestigde orde die zijn eigen staart achterna jaagt?

De wereld heeft Challengers nodig

Precies: de wereld heeft uitdagers nodig. Challengers die de gevestigde orde laten zien hoe zaken anders, beter, sneller, goedkoper of duurzamer kunnen. Soms hebben challengers een brandende purpose en willen ze de wereld beter achterlaten voor hun kinderen. Maar het is ook prima als ondernemers een fenomenaal gat in de markt zien en daar induiken om een vernieuwend bedrijf op te bouwen.

Geld? Een maat voor succes, nog steeds. Maar de echte challengers doen het nooit alleen om het geld. Noem het een sport, eigenwijsheid, zelfexpressie of een manier van in het leven staan.

Challenger50 verdient een podium

Eigenlijk boeit het niet: het is goed dat de status quo, de manier waarop we zaken aanpakken, wordt uitgedaagd door challengers. En daarom presenteert MT/Sprout elk jaar met trots de Challenger50, de lijst met 50 eigenwijze koplopers die een podium verdienen. Elk jaar selecteren we 50 nieuwe ondernemingen die met de kop boven het maaiveld uitsteken. Ondernemers krijgen maar één kans om op de lijst te belanden.

Redelijk jonge bedrijven zijn het daardoor, met een trackrecord van minimaal drie boekjaren. Maar toch met omzet van belang, of anders stevige funding en een redelijk team. Want ze zijn het prilste startupstadium voorbij. En de gevestigde orde wordt al zenuwachtig door hun aanwezigheid, het mooiste bewijs dat die zich uitgedaagd voelt.

👉 Bekijk de complete Challenger50-lijst van 2022

Diversiteit in branche, tech en team

De Challenger5o delen de ambitie om de wereld te veroveren, maar dat doen ze wel op volstrekt verschillende manieren. De oogst van dit jaar is wederom divers qua branches: van kinderopvang tot financiering en van installatietechniek tot voedingsmiddelen. En qua tech: cleantech, fintech, het hele alfabet komt langs, maar ook lowtech business als vegan chocolade en duurzame zeep.

We zijn trouwens ook niet ontevreden over het groeiende aantal challengers met een gemengd oprichtersteam: tegen de 40 procent. En als we toch divers gaan lopen turven: het zilveren randje om de lijst wordt dit jaar geleverd door founders als Marcel Belt (58) van Unilever-uitdager Green Soap Company en Peter van Rosmalen (65), die met PaperWise superduurzaam papier levert uit landbouwreststromen.

Purpose en poen

Ook de drijfveren van de challengers lopen zoals gezegd sterk uiteen. De wereld duurzamer, gezonder of socialer maken, komen we bij de helft van de ondernemers als ‘why’ tegen. Bij Sensorfact gaat dat zelfs hand in hand: Anne Janssens en Birte Ketting ‘redden’ met hun ketchup in Kenia tomaten en verschaffen de boeren daar een beter inkomen.

Maar het bestaande disrupten en verbeteren scoort ook – en levert soms veel geld op. Wat te denken van ChannelEngine, de e-commerce expert die grote merken beter laten aansluiten op online marktplaatsen? Jorrit Steinz haalde dit voorjaar nog 50 miljoen euro kapitaal op bij Atomico en andere grote namen om door te groeien.

Challenger50-award

De Challenger5o is geen ranglijst. Wel geven we elk jaar de titel Challenger van het Jaar aan het bedrijf dat als grootste uitdager de meeste indruk maakt. Wie in 2022 met de titel naar huis gaat en de grote (lelijke) wisselbeker mag overnemen van PlantLab wordt donderdagmiddag 17 november bekend, tijdens Challengerday.

Dan pitchen drie finalisten ten overstaan van een stevige jury, met daarin Fleur Melkert (Equalture, Challenger van 2021), Patrick Hurenkamp (oprichter Bloomon), Heleen Dura-Van Oord (oprichter Peak en DQ&A), Erik de Heer (EY), Piet Hein Barkmeijer (Tech Rise People) en Reinder Lubbers (No Such Ventures). Voorzitter Ewald Smits probeert namens MT/Sprout de pitches in goede banen te leiden. 

Deze 3 challengers pitchen om de award:

Crisp

crisp tom peeters michiel roodenburg eric klaassen

Tom Peeters, Michiel Roodenburg en Eric Klaassen dagen met hun online verssupermarkt Crisp de supermarktwereld uit, inclusief voormalig award-winnaar Picnic. Massaproductie en monoculturen zijn niet langer de toekomst, vinden ze. Lokale telers, knetterverse producten, duurzame bezorging en een bekroonde service zijn dat wel. En vanaf de start in 2018 worden er ‘geen concessies gedaan aan smaak’.

Crisp heeft in Nederland en Vlaanderen inmiddels meer dan 750.000 app-gebruikers. Sinds de oprichting hebben de drie maar liefst 115 miljoen euro aan kapitaal opgehaald. En niet bij de minsten: technologie-investeerders zoals de fondsen Keen Venture Partners en Target Global, maar ook oprichters van onder meer Adyen, Mollie, Vinted, Takeaway.com, BrandLoyalty en TomTom stapten in de online verssupermarkt.

Winc Academy

winc academy joran van aart marijn pjnenborg carla snepvangers

Joran van Aart, Marijn Pijnenborg en Carla Snepvangers dichten met onderwijsplatform Winc Academy de ‘skills gap’ van it-mensen. Zo gaan ze de strijd aan met de traditionele it-opleiders. Winc Academy maakt een snelle ontwikkeling door. De Amsterdamse scaleup verachtvoudigde dit jaar het aantal actieve studenten.

Binnen een paar jaar willen ze 20.000 volwassenen voorbereiden op een baan als programmeur, data-analist of een andere techcarrière. De propositie: ‘Leer it-skills waar veel vraag naar is en geef je carrière een boost. Studeer waar en wanneer je maar wilt, mét slimme persoonlijke begeleiding.’

Sensorfact

sensorfact pieter broekema

Met Sensorfact levert Pieter Broekema draadloze sensoren waarmee industriële bedrijven hun energieverbruik kunnen monitoren en verlagen. Dat is verdomd handig en bovendien voor industriële bedrijven zeer gewenst. Vorig jaar juli presenteerde de Europese Commissie immers het ‘Fit for 55’-pakket, dat als doel heeft in 2030 een CO2-reductie van 55 procent te realiseren ten opzichte van 1990.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Volgens Broekema, die zijn startup begon vanuit de Utrechtse accelerator Utrecht Inc., is de energierekening een van de grootste kostenposten waarmee bedrijven in de maakindustrie worden geconfronteerd, zeker met de huidige energieprijzen. Daarnaast zijn er door de brede belangstelling voor klimaatverandering steeds meer Europese regels waaraan bedrijven moeten voldoen. ‘Met onze technologie kunnen bedrijven deze twee vliegen in één klap slaan.’

Bekijk ook: