Challenger50: deze ondernemer verdient miljoenen door vliegtuigen uit elkaar te halen

Sinds hij zijn eerste uit dienst genomen Airbus kocht, sloopte en reviseerde Max Lutje Wooldrik met APOC Aviation voor tientallen miljoenen euro's aan vliegtuigonderdelen. Daarmee is het bedrijf dit jaar een van de Challenger50.

APOC Aviation
Wat: Verkoop, handel en lease van vliegtuigonderdelen
Wie: Max Lutje Wooldrik (39)
Sinds: 2014
Omzet 2019: > 25 miljoen euro
Werknemers: 28
Daagt uit: GA Telesis
Website:www.apocaviation.com

Piloot, vliegfanaat en ondernemer Max Lutje Wooldrik had een telecombedrijf, maar verkocht dat om toch iets op te zetten in de sector waar zijn hart nog meer naar uitging. Dat werd in 2014 een bedrijf in vliegtuig-onderdelen, voluit Aircraft Part-Out Company Europe genaamd – en hij heeft er een goudmijn mee aangeboord.

Sinds de eerste Airbus 320 die hij aankocht met steun van een informal is het namelijk hard gegaan: in vijf jaar naar tientallen miljoenen omzet, dan doe je toch iets heel goed in een markt met honderden spelers.

Jonge vliegtuigen

En wat APOC doet zou je ook nog eens duurzaam kunnen noemen: het verhandelt en leaset vliegtuigonderdelen, zelfs complete motoren, die het door zijn partners laat halen uit vliegtuigen die uit de vaart zijn genomen. Slopen op het hoogste niveau, zou je oneerbiedig kunnen zeggen, al zijn de kisten die Lutje Wooldrik onder handen neemt, bepaald geen roestbakken maar relatief jong en vliegen nog met passagiers rond tot het moment van verkoop.

Het bedrijf uit Berkel en Rodenrijs vestigde records met (9!) crowdfundingcampagnes waarmee het, inclusief investeringen van Antea en informals, in totaal 18 miljoen euro ophaalde.

Datagedreven

Lutje Wooldrik richt zijn pijlen duidelijk op het Amerikaanse GA Telesis, een van de marktleiders in zijn industrie. Hoe hij zich onderscheidt? “Door onze zelfontwikkelde software kunnen wij diensten aanbieden die andere bedrijven niet aan kunnen bieden, sommige klanten vragen hier specifiek naar. Wij zijn sterk datagedreven.”

APOC fotografeert elk onderdeel uitvoerig voor het op de website wordt aangeboden en zijn voorraadbeheer is real time. Wat dat betreft is het net zo IT-gedreven als bijvoorbeeld Bol.com of Coolblue. Ook de kwaliteitscontrole is state of the art: APOC krijgt nauwelijks verkochte onderdelen retour.

China

Inmiddels heeft APOC kantoren in Berkel en Rodenrijs, Litouwen, de VS en Colombia en doet het zaken met grote luchtvaartmaatschappijen. APOC heeft zelfs de eerste stappen gezet voor uitbreiding in Azië: het tekende eerder dit jaar een intentieverklaring met Chinese partners om daar de samenwerking aan te gaan.

Daarnaast verwacht het voet aan de grond te krijgen in Singapore, waar voor eind 2019 een distributiecentrum moet openenen. In China zijn al Airbussen aangeschaft voor herbruikbare onderdelen, en het is wel zo efficiënt om die in dezelfde regio te vermarkten.

100 miljoen

Gezien de 8-cijferige omzet gaat het ontzettend hard met APOC, maar Lutje Wooldrik ziet nog voldoende mogelijkheden om door te groeien, op weg naar het volgende magische omzetcijfer. Naast de handel in onderdelen wil APOC ook vliegtuigmotoren en op termijn complete toestellen gaan leasen.

“We willen groeien door onder meer ons product- en dienstenportfolio uit te breiden. De grootste uitdaging daarbij is de financiering van onze activiteiten en het gecontroleerd groeien. Binnen 4 jaar willen we de omzet boven de 100 miljoen hebben.”

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!