Challenger 50 van 2018: Instock zet voedselverspilling letterlijk op de kaart

Met voedselverspilling als verdienmodel dagen de oprichters van Instock horeca, consumenten en politiek uit om anders om te gaan met ‘overbodig’ brood, vlees en aardappelen. ‘Waar de voedselketen normaal aan zijn einde komt, start Instock.’

Instock
Wat
: Voedselverspilling op de (menu-)kaart zetten
Wie: Bart Roetert, Selma Seddik en Freke van Nimwegen
Daagt uit: Traditionele horeca
Sinds: 2014
Omzet (2017): 2,3 miljoen euro
Medewerkers: 90
Website:Instock.nl

De nieuwste Challenger50 staat nu online, bekijk de hele lijst!

Selma Seddik, Bart Roetert en Freke van Nimwegen leerden elkaar kennen bij Albert Heijn, waar ze zagen hoeveel onverkochte etenswaren die nog best eetbaar zijn, worden weggegooid. Ze schreven zich in voor de wedstrijd 'Het beste idee van Young Ahold' en kregen de kans om een betere bestemming te creëren voor de onverkochte producten. Met support van Albert Heijn hezetten ze het eerste pop-uprestaurant van Instock op. Vijf jaar later geven ze met restaurants in Amsterdam, Den Haag en Utrecht, producten als Pieper Bier en een eigen Granola en catering opnieuw waarde aan steeds meer onverkochte producten.

“Eén derde van het voedsel wordt verspild”, legt Seddik uit. “Wij werken samen met meer dan 100 Albert Heijns, verpakkers en telers.” Denk hierbij vooral aan groente en fruit met een schoonheidsfoutje, maar ook brood van een dag oud of vlees en vis, simpelweg omdat er een overschot is. “In onze drie restaurants toveren onze creatieve chefs deze producten om tot heerlijke gerechten.”

Nieuw verdienmodel

Instock zet voedselverspilling letterlijk en figubroodurlijk op de kaart. Instock is namelijk het eerste en enige restaurant in Nederland dat op deze manier werkt. Bovendien wil Instock mensen bewuster maken van het probleem en laten zien hoe ze hier zelf aan bij kunnen dragen. Seddik: “Voedselverspilling wordt vaak gerelateerd aan het doneren van voedsel aan bijvoorbeeld de voedselbank. Dit is natuurlijk ontzettend goed, maar er is zoveel meer verspilling dan er gedoneerd kan worden. Bovendien vraagt het oplossen van dit probleem om een professionele logistieke aanpak. Daarom geloven wij in het creëren van waarde, waardoor een nieuw verdienmodel ontstaat. We 'upcyclen' onverkochte producten door ermee te koken. Waar de voedselketen normaal aan zijn einde komt, start Instock.”

Politieke debat 

Met hun bedrijf willen Seddik, Roetert en Van Nimwegen niet alleen de traditionele horeca uitdagen, maar ook de consument en de politiek. Zo hebben ze met Instock door middel van campagnes rondom de hete zomeroogst laten zien dat de kwaliteitseisen van grootgrutters en supermarkten vaak onnodig hoog zijn, waardoor producten met een klein schoonheidsfoutje onverkoopbaar worden verklaard. Door hier aandacht aan te besteden op social media, willen ze dat het publieke debat leidt tot herziening van deze kwaliteitseisen. 

“Tegelijkertijd willen we mensen laten zien op hoeveel verschillende manieren we zelf én samen zouden kunnen bijdragen aan de strijd tegen voedselverspilling”, aldus Seddik. “Of dat nu is door middel van ons kookboek, waarin we de mensen thuis inspireren met recepten die verspilling zoveel mogelijk tegengaan, of sterker nog, voorkomen, of door het opzetten van campagnes die hier aandacht om vragen.”

Samenwerken

Opboksen tegen de landelijke horeca lijkt een forse strijd. Maar het oprichters-trio zoekt ook nadrukkelijk de samenwerking met de horeca, want hun eigen restaurants zijn een middel en geen doel op zich. Ze hopen dat andere horecabedrijven gebruik willen maken van de producten die ze met Instock ophalen, gefaciliteerd door hun eigen Food Rescue Center. In dit centrum selecteren ze groente, fruit en aardappels die van verspilling zijn gered. Andere horeca-ondernemers kunnen deze producten eenvoudig bestellen via de webshop en ontvangen de producten de volgende dag. 

“De grootste uitdaging wordt om andere horecaondernemingen creatiever te laten koken dan ze nu doen. Soms hebben we namelijk veel van het ene product, dan weer veel van iets heel anders. Dat is natuurlijk iets waar rekening mee gehouden moet worden”, zegt Seddik. “Daarnaast willen wij in de toekomst graag nieuwe restaurants openen op diverse locaties. Ook dit zal zorgen voor nieuwe uitdagingen. Slaat het idee van Instock op andere locaties bijvoorbeeld net zo goed aan? Zullen mensen ons steeds weer blijven vinden en bezoeken?”

Instock is een sociale onderneming, honderd procent van de winst wordt ingezet om de voedselmissie na te streven.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!