Challenger50: Colect digitaliseert de collecties van bekende modemerken

De broeken en vesten van bekende modemerken worden vanuit Laren gedigitaliseerd. Nick Andriesse (44) en Wil van Esch (50) verwerkten met Colect vorig jaar wel 37 miljoen orders. Dit jaar staan ze in de Challenger50 van Sprout.

Colect
Wat: modecollecties digitaliseren
Wie: Nick Andriesse (44) en Wil van Esch (50)
Sinds: 2010
Omzet: 2,5 miljoen euro
Werknemers: 10
Daagt uit: modebedrijven
Website: colect.io

Het Larense bedrijf Colect is een software-ontwikkelaar met een hoger doel: het digitaliseren van de mode-industrie. Het door ondernemers Nick Andriesse (44) en Wil van Esch (50) opgerichte bedrijf digitaliseert modecollecties en het (B2B)-bestelproces van 450 bekende merken, waaronder Scotch & Soda, Triumph en Björn Borg.

Modebedrijven uitdagen

Gevraagd naar wie zij met hun digitale orderboek als ware challenger uitdagen, antwoordt Andriesse dat dit de modebedrijven zélf zijn. “Wij dagen modebedrijven uit om hun collecties digitaal te presenteren zodat zij sneller en efficiënter nieuwe producten in de markt kunnen zetten”, aldus de ondernemer.

Colect onderscheidt zich volgens Andriesse van concurrenten doordat het bedrijf zich volledig richt op het salesproces van de klanten. Zijn platform is door klanten ook in te zetten voor de verkoop aan consumenten, op schermen in de winkel of via internet. “We streven ernaar de tools te leveren om dit proces zo snel en eenvoudig mogelijk te maken. Hierdoor komt de focus van de gebruiker op de collectie en de omzet te liggen en niet op het administrative proces eromheen.” Oftewel: meer tijd voor je core-business, minder gedoe met cijfertjes.

Internationalisering

De formule lijkt aan te slaan. Afgelopen jaar verwerkte het platform 37 miljoen orders, goed voor een handelsvolume van wel 3 miljard euro. Het was reden genoeg voor de Rotterdamse ondernemer en investeerder Pieter Schoen om miljoenen in deze challenger te steken. Schoens investeringsmaatschappij Shoe Investments investeerde in mei dit jaar 7,3 miljoen euro in Colect. Andriesse en Van Esch gebruiken dit groeigeld om verder op te schalen in Europa. Op dit moment zijn de heren actief in zowel Nederland, Duitsland als Scandinavië.

Om deze internationalisering mogelijk te maken, zullen de ondernemers de komende tijd extra salesmensen moeten aantrekken. Dat is nog best een uitdaging in dagen van war for talent, maar challenger als ze zijn gaan Andriesse en Van Esch de confrontatie aan. In Nederland hebben ze nu 75 procent van de markt in handen, dus het vizier staat permanent gericht op het buitenland.

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout. Hij schrijft over startups, Silicon Valley en nieuwe economie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!