Challenger50: deze startup is de Nederlandse WeChat voor werk

Ruben Wieman, Guido Schmitz, Flex-Appeal

Op een WeChat-achtige wijze dankzij één app je medewerkers kunnen bereiken, trainen en betrekken. Dat is Flex-appeal in een notendop, de startup van twintigers Ruben Wieman en Guido Schmitz. Dit jaar staan ze in de Challenger50.

Flex-appeal
Wat:
 app voor communicatie met werknemers
Wie: Ruben Wieman (23) en Guido Schmitz (24)
Sinds: 2014
Funding: 1,6 miljoen (angels en vc)
Werknemers: 8
Daagt uit: traditionele werkapps
Website: flex-appeal.nl

Ruben Wieman en Guido Schmitz willen met Flex-appeal uitgroeien tot de ‘WeChat voor werk’: het standaardplatform voor zogeheten non-deskmedewerkers van winkelketens, restaurants en hotels. “Wij combineren onderdelen van de employee experience in ons platform zoals interne communicatie, onboarding, e-learning, tevredenheidsonderzoeken en roosters bekijken” zegt Wieman. “Zo krijgen gebruikers een tool voor het bereiken, trainen en betrekken van hun medewerkers.”

Wat Flex-Appeal onderscheidt van andere werk-apps: “Die focussen zich vaak op één onderdeel van deze employee experience. Maar een medewerker zit niet te wachten op vijf verschillende apps, zeker niet non-deskmedewerkers als vakkenvullers of restaurantmedewerkers. Daarom bieden wij die totaaloplossing.” In Nederland wordt hij niet gebruikt, maar een ‘superapp’ als WeChat geeft een idee van wat Flex-Appeal voor ogen heeft.

Jumbo, Albert Heijn klant

In de krap 5 jaar van het bestaan van hun bedrijf hebben Wieman en Schmitz, die eerder als jonge ondernemers in de Sprout 25 onder de 25 stonden, al een respectabel klantenbestand opgebouwd, met onder meer Jumbo, Albert Heijn, Gamma en restaurantketens als New York Pizza en Humphreys. Volgens Wieman komen die af op de functionaliteit van zijn app, maar ook op de gebruikerservaring.

“Daar zijn we laser-focused op”, aldus Wieman. “We stoppen veel tijd in het ontwerp en onze apps zijn native: dat betekent dat ze geen webapps zijn, zoals de meerderheid van de markt aanbiedt. Dat levert een mindere gebruikerservaring. We hebben nu een flink aandeel in de markt van bredere medewerkersapps. Maar deze markt groeit heel snel want de meeste organisaties stappen over van de ‘point-to-point’-apps naar de bredere platformen zoals die van ons.”

Funding van Arco van Nieuwland

In het voorjaar van 2019 haalde Wieman nog 8 ton op bij informal investeerders en CNBB Venture Partners, de investeringsmaatschappij van Exact-oprichter Arco van Nieuwland. Wieman weet goed waarop hij dat gaat inzetten: “We gaan de komende tijd verder investeren in het verbreden en verdiepen van ons platform en tegelijkertijd de lat van gebruikerservaring hooghouden. Dat brengt ons dichtbij ons doel om de absoluut beste non-desk-medewerkersapp te bouwen.” Ook het buitenland lonkt. De grootste uitdaging bij dat alles laat zich raden: “Net als bij ieder bedrijf: het aantrekken, inwerken en behouden van talent.”

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl