Challenger50: GeoPhy daagt taxateurs uit en berekent de werkelijke waarde van een huis

Scaleup voor taxatiesoftware GeoPhy heeft al kantoren in Delft, New York, Londen en Kaunas, maar over een jaar wil het bedrijf in wel vijftig landen zitten. Een zak geld ter waarde van maar liefst 33 miljoen dollar moet de scaleup van Teun van den Dries en Sander Mulders daarbij helpen. De heren staan dan ook dit jaar in de Challenger50.

GeoPhy
Wat:
Taxatiesoftware
Wie: Teun van den Dries en Sander Mulders
Sinds: 2014
Omzet: Wil het bedrijf niet vertellen
Werknemers: Zo’n 100
Daagt uit: Traditionale taxateurs
Website: geophy.com

Teun van den Dries studeerde architectuur, maar ondernemen ging hem beter af, merkte hij als respectievelijk freelancefotograaf, eigenaar van een fotogalerie en directeur van een bureau voor interieurarchitectuur. Tijdens zijn studie had Van den Dries zich al regelmatig verbaasd over de ondoorzichtigheid van de vastgoedwereld, waar miljarden worden verdiend door vastgoedbedrijven die profiteren van een gebrek aan informatie bij kopers.

Samen met Sander Mulders lanceerde hij zo’n vijf jaar geleden GeoPhy, in eerste instantie als een overzicht van alle relevante informatie van panden, zodat die met elkaar vergeleken kunnen worden. GeoPhy gaat inmiddels veel verder dan alleen data verstrekken. Het bedrijf wil de waarde berekenen van zo’n beetje ieder vastgoedopbject op aarde. Daarbij gaat het niet alleen om de prijs van een kantoor, maar ook om de huurinkomsten.

Adoptiecurve

Kost een gangbare waardering zo’n 4.000 tot 6.000 dollar, GeoPhy kan die kosten drukken met waarderingsmodellen gebaseerd op data uit duizenden bronnen, van satellietbeelden en inwonersstatistieken tot tweets en criminaliteitscijfers over een bepaalde buurt. Bronnen die allemaal een deel van het verhaal van vastgoed vertellen, en waarmee Geophy’s leger data-wetenschappers modellen maakt om die objecten te waarderen.

“Als individuele taxateur is er nog niet zoveel aan de hand”, zei Van der Dries eerder tegen Sprout over de disruptieve kracht van GeoPhy. “Er zijn altijd gebouwen die lastig te waarderen zijn, een luchthaven of pretpark bijvoorbeeld. Maar de 80 tot 90 procent saaie kantoren en rijtjeswoningen, dat wordt allemaal geautomatiseerd. Taxateurs kunnen zich gaan richten op gebouwen die atypisch zijn. Maar in het begin merkten we absoluut weerstand. De eerste paar jaar zie je een adoptiecurve: eerst is wat we doen ‘onmogelijk’, en vervolgens ‘ingewikkeld’. Nu zijn ze allemaal zo ver dat dit de toekomst is en dat ze met ons moeten samenwerken.”

In augustus van dit jaar werd bekend dat Van der Dries en Mulders zo’n 8 miljoen woningwaarderingen mogen leveren aan de Waarderingskamer, de landelijke toezichthouder op de uitvoering van de WOZ. De klus voor het big-databedrijf volgt op een pilot in opdracht van Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden, waarbij 109.000 woningen werden gewaardeerd voor de WOZ met een landelijk werkend automated valuation model (AVM).

Internationale expansie

Het verhaal van GeoPhy – met inmiddels kantoren in Delft, New York, Londen en Kaunas (Litouwen) – sloeg aan bij grote vastgoedinvesteerders, banken en marktanalisten. Klanten zijn onder meer ABN Amro, Goldman Sachs, APG, PGGM en Amerikaanse (woning-)hypotheekverstrekkers waaronder Fannie Mae. Partijen die tijdens de kredietcrisis een tik op de neus kregen omdat vastgoed – en het daaraan gekoppelde waardepapier – vaak verkeerd in de boeken bleek te staan. 

Begin dit jaar volgde een Amerikaans/Britse investering van maar liefst 33 miljoen dollar in het bedrijf uit Delft, groeigeld dat gebruikt moet worden voor verdere internationale expansie. “We werken per land met modellen voor vastgoedwaardering, op dit moment in de VS, Nederland en Groot-Brittannië”, zei Van den Dries toen tegen Sprout. “Deze investering is bedoeld om dat op veel grotere schaal te doen, zodat we over een jaar in vijftig landen hopen te zitten. De vijf volgende landen zijn Frankrijk, Duitsland, Spanje, Zweden en België. We zijn nu ook bezig in Australië en Japan.”

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!