Challenger50: maker van e-scooters Etergo wil in 2020 de markt op

Marijn Flipse, Bart Jacobsz Rosier, Etergo

Al sinds 2014 werken Bart Jacobsz Rosier (35) en Marijn Flipse (26) aan een elektrische scooter en volgend jaar verschijnt hij dan eindelijk: de Etergo. Ze haalden door de loop der jaren wel 20 miljoen euro op voor hun project. 

Etergo
Wat: elektrische scooter
Wie: Bart Jacobsz Rosier en Marijn Flipse
Sinds: 2014
Werknemers: 76
Daagt uit: brandstofscooters
Website: Etergo

Als ondernemen ‘doorzetten’ betekent, dan scoren Etergo-oprichters Bart Jacobsz Rosier en Marijn Flipse bonuspunten. Al sinds 2014 ontwikkelen zij met Etergo een elektrische scooter die in 2020 op de markt moet komen. Hiervoor haalden zij tot nu toe 20 miljoen euro groeigeld op bij crowdfunders en een Duitse speler in de autobranche (die anoniem wil blijven).

De twee ondernemers begonnen hun bedrijf onder de vleugels van tech-incubator Yes!Delft (destijds nog onder de naam Bolt Mobility). Met Etergo werken zij nu aan een elektrische scooter met een bereik van 240 kilometer, een pittige acceleratie (0-45 kilometer per uur in 3,9 seconden) en een flinke bagageruimte van 50 liter. Handige bonus is een uitneembare accu die je thuis kunt opladen.

Apps

Etergo wil zich als ‘AppScooter’ onderscheiden in een steeds drukker wordende markt met spelers als Unu, Vespa, Gogoro en Niu. Met knoppen in het stuur bedien je je smartphone (via bluetooth), zodat je voor het steamen van muziek of het checken van je navigatie niet je telefoon hoeft te pakken tijdens het rijden. Alle apps worden keurig weergegeven op een 7 inch-scherm op het stuur.

De tweewieler is ook helemaal ingericht om ingezet te worden als deelscooter, belooft Etergo met een verleidelijke knipoog naar deeldiensten als Felyx (die hun scooters nu nog veelal uit China halen). Doordat de scooter met een telefoon ontgrendeld kan worden, kun je 'm ook delen met vrienden, of verhuren voor een extra zakcentje.

Made in Holland

Na lang zoeken naar een productiepartner in het buitenland besloot Etergo om de scooter toch in Nederland te assembleren. Halverwege 2020 moet de productie echt van start gaan in een fabriek in Emmen. Daar moeten uiteindelijk 60.000 nieuwe scooters per jaar van de band rollen, met werk voor honderden mensen.

Etergo wil zijn scooter (3400 euro) direct aan de klant verkopen, via zijn eigen website en mogelijk later door het openen van winkels en shop-in-shops. De 550 mensen die minimaal 250 euro betaalden voor een pre-order – onder wie ook klanten uit landen als Frankrijk, Spanje, en Zwitserland – kregen dit jaar een proefrit, wat “extreem positieve” feedback opleverde.

Zo ziet het hoofdkwartier van Etergo eruit:

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!