Challenger50: mediamerk Rumag schuwt controverse niet

Thijs van der Heide, Rumag

Online mediamerk Rumag komt keer op keer controversieel uit de hoek, en het levert ondernemer Thijs van der Heide (30) een succesvol businessmodel op. Dit jaar staat hij in de Challenger50.

Rumag
Wat:
 Online mediamerk
Wie: Thijs van der Heide (30)
Sinds: 2014
Omzet: geheim
Werknemers: 25
Daagt uit: lineaire tv
Website: rumag.nl

Thijs van der Heide begon in 2014 een blog over jongerenthema’s, zoals seks en liefde. Het blog, Rumag geheten, was weinig succesvol, tot Van der Heide tot het idee kwam om spraakmakende passages uit zijn blog als afbeelding op Instagram te delen. Voorbeeld? JE.HART.EN.JE.PIEMEL.HEBBEN.IETS.GEMEEN.ZE.MOGEN.BEIDE.IETS.GROTER. – dat soort werk.

Begeef je waar je lezers zich begeven, dus. Het aloude mediamedicijn bleek voor Van der Heide perfect te werken en hij heeft al meer dan 1 miljoen volgers op Instagram. Rumag groeide uit tot een waar social media-merk met allerhande merchandise, van hoodies tot mokken en zelfs een deurmatten – goed voor 70 procent van de inkomsten – maar ook een YouTube-kanaal, met jongerenonderwerpen zoals festivals, drugs en relaties. Van der Heide doet het niet meer alleen: na 2 jaar kwam Danny Membre hem als mede-eigenaar versterken.

Controverse

Rumag en diens medewerkers schuwen de controverse allerminst en gaan daarbij soms over de schreef. Zo kreeg Rumag-presentator René Watzema honderden klachten van Chinese Nederlanders nadat hij een racistische tweet over een ‘Chineesje’ de wereld in had geholpen. Hij bood zijn excuses aan en verwijderde de post. Al betrof het een tweet op persoonlijke titel, het bracht het merk wel even in een kwaad daglicht. Rumag liet Watzema niet vallen na het incident.

Ook kreeg Rumag vrachtladingen aan kritiek over zich heen door te stellen dat je in de bus niet moet opstaan voor zwangere 16-jarige meisjes. Hadden ze maar veilig moeten vrijen, was de mening van het platform. Opponenten stelden dat niet alle zwangerschappen door vrijwillige seks worden veroorzaakt, maar Rumag hield voet bij stuk en noemde critici “schijnheilige motherfuckers”. Diezelfde mensen zouden Rumag immers juist volgen vanwege de controverse, beargumenteerde het merk. 

Succesvol mediamerk

Hoe het ook zij, Rumag is een ontzettend succesvol online mediamerk. De 30-jarige Van der Heide heeft dan ook al 25 mensen voor zich werken en adverteerders staan in de rij om zaken te doen met de ondernemer. Bedrijven als Intertoys, Netflix, Unilever en Tele2 adverteren op Rumag; toch knap voor een mediamerk dat nog maar 5 jaar oud is. Traditionele, lineaire tv-media mogen zich achter de oren krabben: dit advertentiegeld lopen zij nu mis.

Van der Heide stelt dat zo’n 2 miljoen Nederlandse jongeren zijn berichten lezen en video’s bekijken. “We weten deze jonge mensen te boeien met een duidelijke en aansprekende tone of voice”, zegt Van der Heide. “Wat ons anders maakt dan de rest is dat wij dát zeggen wat bedrijven zelf niet kunnen zeggen.”

Als voorbeeld noemt hij een campagne die hij hield voor AfterPay, een bedrijf dat het mogelijk maakt voor consumenten om achteraf te betalen. “Fuck it”, leest de advertentie van Rumag: “We weten dat je het nu niet kunt betalen. Maar koop dat mooie rode jurkje. Over 2 weken komen we het gewoon bij je incasseren.” Juist, ja: zelfs de reclames zijn controversieel bij Rumag.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl