Challenger50: Parkos is de Booking van het parkeren bij vliegvelden

Nooit meer last-minute op zoek naar een parkeerplaats op het vliegveld, dat is het motto van ondernemers Peter Bosma (33) en Arne Bos (31). Met Parkos laten zij gebruikers van tevoren parkeerruimte boeken. Dit jaar staan ze in de Challenger50.

Parkos
Wat:
Parkeerplaats boeken bij luchthavens
Wie: Peter Bosma (33) en Arne Bos (31)
Daagt uit: aanbieders parkeerplaatsen luchthavens
Sinds: 2014
Omzet: niet openbaar
Medewerkers: 31

Het Groningse Parkos is de Booking.com voor alternatieve parkeerplekken op en bij vliegvelden. Via het platform van ondernemers Peter Bosma (33) en Arne Bos (31) kunnen particulieren een parkeerplaats op of bij een vliegveld boeken en aanbieders online vergelijken.

Miljoenenomzet

Zoals het een ware challenger betaamt, gaat Parkos hard. Het draait een respectabele miljoenenomzet en is actief in onder meer Nederland, de Verenigde Staten, Australië, Duitsland en – sinds september – in Polen. Parkos claimt inmiddels de grootste aanbieder van parkeerplekplatforms van Europa te zijn en bemiddelt voor plekken bij wel zestig Europese luchthavens in 11 landen. Honderdduizenden gebruikers bedienen de Groningers.

Het is ook bij de Zuidassers van Deloitte niet onopgemerkt gebleven; de accountancyfirma gaf de Groningers al tweemaal een plek in de zijn Fast 50 – afgelopen jaar werden ze negende met 1234 procent groei. Ook Sprout is om. Daarom stromen de heren nu door naar de hoogste regionen, zeg maar gerust: de heilige grond van de Neêrlandsche scaleup-lijstjes: de Challenger50. 

Eigen middelen

Ook al draait het een miljoenenomzet, Bosma en Bos hebben de groei volledig uit eigen middelen gefinancierd. De bootstrap-koningen staken zoveel geld in hun bedrijf omdat ze de wereld van het parkeren bij luchthavens, in de woorden van Bosma, “transparanter, gemakkelijker en veiliger” willen maken.

Die drie elementen zijn van Bosma heel belangrijk, legt hij uit: “Klanten geven een waardevol bezit af, hun auto. Door middel van het inzetten van mystery guests met GPS-trackers, het continu monitoren van reviews en het houden van persoonlijke controles van parkeerterreinen houden wij de kwaliteit hoog. Het boeken van een parkeerplek moet zo makkelijk mogelijk zijn, tegen een eerlijke prijs.”

Champions league

Bosma heeft één doel: in de “champions league” van de startupwereld spelen. En ja, daar horen natuurlijk Ronaldo’s en Messi’s bij. Talent vinden voor de volgende fase, is een uitdaging, maar aan de inzet van de heren zal het in ieder geval niet liggen: “We doen er alles aan om deze mensen te vinden, maar ze ook vast te houden.”

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout en Management Team. Hij schrijft over startups, scaleups en nieuwe economie.