Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50: Solvo brengt de platformeconomie naar de zorg (en werd daarmee een prooi voor Etos)

Martine Rooth en Marijn Pijnenborg (ex-Funda) bouwden met Solvo een informatie- en boekingsplatform voor persoonlijke gezondheid. Kort na het samenstellen van de Challenger50 werd hun bedrijf voor een onbekend bedrag overgenomen door Ahold-dochter Etos.

Solvo
Wat:
Medisch informatie- en boekingsplatform
Wie: Martine Rooth (31) en Marijn Pijnenborg (49)
Sinds: 2014
Omzet: circa 1,5 miljoen euro
Werknemers: 15
Daagt uit: Medici, om transparanter te worden
Website: Solvo.nl

Online ondernemer en investeerder Marijn Pijnenborg was met Funda actief in wonen, zocht later met Auto.nl en Zomoto de autobranche op maar stapte in 2014 in misschien wel de meest uitdagende branche voor ondernemers: de zorg.

Met Solvo bouwde ze  aan websites met leefstijl- en gezondheidsinformatie (gezondheidsplein.nldokterdokter.nl en ziekenhuis.nl), maar ook aan een boekingsplatform voor inmiddels meer dan 5000 aangesloten professionals in de zorg.

Grootste gezondheidsplatform

Martine Rooth bouwde na haar opleiding fysiotherapie ook aan diverse bedrijven in de online gezondheidszorg. Sinds 2018 is zij CEO en mede-aandeelhouder van de Solvo groep. Rooth is sindsdien ceo van de combinatie.

Inmiddels trekken de Solvo-sites meer dan 6 miljoen bezoekers per maand, die er het antwoord vinden op hun zorgvraag en 24/7 een zorgspecialist kunnen boeken of een vraag kunnen stellen. “We zijn nu het grootste gezondheidsplatform in de Nederlandse markt en op dit moment het enige boekingsplatform.”

Voor zorgaanbieders zoals fysiotherapeuten, oogheelkundigen en tandartsen is een (eenvoudige) vermelding op de sites van Solvo gratis. Voor een uitgebreider profiel en een foto betalen zij maandelijks 12,95 euro. Advertenties zijn een tweede poot van het business model. Vorig jaar werd een omzet gerealseerd van 1,5 miljoen euro. 

Huiverig voor de platformeconomie

Rooth: “Onze grootste uitdaging is om zorgspecialisten mee te krijgen in deze nieuwe manier van positioneren en consumenten bereiken. De sector blijkt toch nog wel huiverig voor de platformeconomie en er heerst angst voor commercialisering van de zorg.”

Desondanks is de strategie voor de komende jaren helder: “We willen opschalen met meer zorgspecialisten, meer ketens aansluiten, en meer services uitrollen. Nu bieden we alleen nog boekingen aan, straks moeten behandelingen op afstand ook mogelijk zijn.”

Inmiddels hebben Pijnenborg en Rooth besloten dat verder groeien het beste gaat onder de vleugels van een strategische partner. Vlak na samenstelling van de Challenger50 maakte Ahold-dochter Etos bekend Solvo volledig over te nemen.