Challenger50 van 2018: IMA verbant tv-reclames naar het verleden

Dure tv- en print-reclames om een product in de markt te zetten? Niet nodig, stellen de dames van IMA. Het bedrijf opereert in de wondere wereld van de influencermarketing, wat ze financieel succes oplevert – én een plaatsje in de Challenger50.

De nieuwste Challenger50 staat nu online, bekijk de hele lijst!

IMA
Wat:
influencermarketing
Wie: Maddie Raedts (30) en Emilie Tabor (30)
Daagt uit: traditionele adverteerders, media
Sinds: 2010
Funding: onbekend
Omzet: niet openbaar
Website: Imagency.com

De moderne krantenadvertentie is een Instagram-video. In plaats van een directe advertentie te maken, paradeert een influencer – a.k.a. een hippe jongere – met producten van een bedrijf dat hem of haar daarvoor sponsort. Het is een vorm van marketing waar Maddie Raedts (30) en Emilie Tabor (30) uren over kunnen praten.

De dames staan dan ook aan het roer van Influencer Marketing Agency, of gewoon IMA voor wie niet over zijn eigen woorden wil struikelen. IMA koppelt bedrijven aan influencers, wat zelden traditionele BN’ers zijn. “Die staan verder van hun volgers af dan influencers”, zei Tabor eerder tegen Sprout.

Disruptie

Met IMA disrupten Tabor en Raedts dan ook de traditionele adverteerders, die het moeten hebben van dure tv- en print-reclames met, als het even kan, een bekende Nederlander – met bijbehorend prijskaartje.

Bij de traditionele kantoren worden ideeën centraal aangestuurd door creatieven, meent Tabor. Niets van dat alles bij haar bedrijf. IMA stelt dat iedereen zijn zegje mag doen over het creatieve proces – de influencer zelf al helemaal. Ze adviseert dan ook: “Voor een succesvolle influencercampagne moet een merk leren loslaten en vertrouwen op de influencers.”

Grootste van Europa

Dat er met Instagram-sterretjes ook vrachtladingen aan kapitaal valt binnen te harken, bewijzen de twee ondernemers. Hun omzet, die de dames niet bekend willen maken, groeit als kool. IMA stelt inmiddels zelfs het grootste influencermarketingkantoor van Europa te zijn.

8 jaar geleden moesten de dames telkens weer uitleggen wat dat precies was, zo’n influencer. Vandaag de dag is dat wel anders, vertelt Tabor: “De telefoon staat nu roodgloeiend.” Media pakken het verhaal van IMA ook op. Zo stonden Tabor en Raedts afgelopen jaar in de prestigieuze 30 under 30-lijst van het Amerikaanse zakenblad Forbes.

IMA is voorlopig nog niet uitgegroeid. De ondernemers openden afgelopen maand hun tweede kantoor in New York en willen internationaal verder groeien. In de tussentijd werkt IMA hard aan nieuwe digitale snufjes, zoals een data intelligence-tool, waarmee klanten livedata kunnen inzien. Betekent dit een toekomst waarin we 24 uur per dag naar onze smartphone staren? Nee, verzekerde Tabor Sprout al eerder dit jaar: “Ook als influencer moet je soms even digitaal detoxen.”

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.