Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2018: Wonderkind schudt slapende werkzoekers wakker

De oprichters van Wonderkind vinden een passieve post and pray-aanpak bij het uitzetten van vacatures niet meer van deze tijd. Met behulp van kunstmatige intelligentie bereikt de dienst ook mensen die niet direct op zoek zijn naar een nieuwe baan. 

Wonderkind
Wat
: recruitmentsoftware
Wie: Lars Wetemans (34), Laurent Scholten (33) en Philo Hermans (28)
Daagt uit: recruitmentbureaus en vacaturesites
Sinds: 2016
Omzet (2017): 4 miljoen euro
Medewerkers: 63 (was eerder dit jaar nog 70, maar Wonderkind wist meerdere taken te automatiseren)
Website: Wonderkind.com

Wonderkind is dit jaar een van de Challenger50

Ooit heette hun bedrijf Recruitz.io, maar dat deed ondernemers Lars Wetemans, Laurent Scholten en Philo Hermans toch wat teveel denken aan Wu Tang Clan en de Gorillaz. Daarom deden ze in 2017 doodleuk wat bijna geen ondernemer aandurft: ze veranderden hun bedrijfsnaam. Tegenwoordig opereren ze onder de naam Wonderkind en dat lijkt vooralsnog goed uit te pakken: ze stevenen dit jaar af naar een ruime verdubbeling van hun omzet.

Maar goed, welke wonderen verricht hun kindje? Wonderen in de wereld van de bedrijfsvacatures. Het bedrijf waarvan Wetemans ceo is, richt zich hierbij op een opvallende doelgroep: mensen die niet direct op zoek zijn naar een nieuw baantje. Juist daar vallen voor werkgevers de beste kandidaten uit de selecteren, menen de ondernemers. Op vacaturesites bereik je volgens hen maar 20 procent van de arbeidsmarkt.

Machine learning

Bedrijven die met Wonderkind in zee gaan – zoals fastfoodketen KFC en logistiek dienstverlener Kuehne + Nagel – richten zich op die overgebleven 80 procent. Zij zetten vacatures uit die zijn toegespitst op specifieke groepen; bijvoorbeeld ict’ers in de Randstad. Het proces laat zich vervolgens omschrijven als een cocktail van online A-/B-testen, de kracht van social media en machine learning.

Hierbij disrupt Wonderkind een deel van de business van bestaande grote vacaturesites als Monsterboard. Deze platforms werken volgens Wetemans met een zogeheten post and pray-methode. “Je plaatst je vacature online en je hoopt maar dat de juiste kandidaat de vacature vindt. Heel reactief dus. Onze technologie zoekt volledig geautomatiseerd op het hele internet naar de juiste kandidaat.”

Lees ook:
Waarom Wonderkind ruim 2 jaar nodig had om live te gaan
Lars Wetemans (Wonderkind): ‘Je kunt meerdere carrières in je leven hebben’

Meerdere carrières

Wetemans heeft zelf een bijzondere motivatie voor Wonderkind. Hij moest als 16-jarige een carrière als danser beëindigen wegens een blessure en zat hier lange tijd over in de put. Uiteindelijk herpakte hij zich, begon een studie en richtte zijn eigen bedrijf op. “Ik heb ervan geleerd dat mensen niet slechts één carrière in hun leven hoeven te hebben”, zei hij eerder dit jaar tegen Sprout. En wat is voor de meesten de weg naar meerdere carrieres? Juist: solliciteren, en daarmee is de cirkel rond.

De ondernemers achter Wonderkind begonnen hun bedrijf met eigen vermogen, maar kregen in 2017 een investering van 2 miljoen euro van de Amsterdamse VC Slingshot Ventures. Hiermee werken ze aan het nieuwste hoofdstuk in hun startupcarrière: die van de internationale uitrol.

Wetemans en zijn compagnons openden onlangs een kantoor in Berlijn, eind dit jaar gevolgd door een vestiging in de VS. Wonderkind won eerder de Sprout Startup van het jaar-trofee en was een van de tien winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds.