De Challenger50-finalisten zijn ware disrupters: ‘De traditionele markt werkt niet efficiënt’

Challenger50

Duurzaam kippenbedrijf Kipster won gisteravond de Challenger50 van Sprout en is daarmee de grootste disrupter van 2019. Het bedrijf van Ruud Zanders stond samen met Impraise, Parkos en Dekbed Discounter in de finale. Sprout interviewt alle vier de finalisten over hoe zij markten uitdagen.

Niks geen tech-entrepreneur of een finance-koning, het was een Limburgse kippenboer die er gisteravond vandoor ging met de felbegeerde Challenger50-bokaal van Sprout; de met een karakteristieke zachte ‘G’ sprekende Ruud Zanders van duurzaam kippenbedrijf Kipster. Hij levert eieren op een klimaatneutrale manier, onder meer door kippen voedsel uit reststromen te geven. Een eerste wapenfeit is daar: Lidl is klant bij Kipster.

Zanders voelt als ondernemer haarfijn de tijdsgeest aan, waarin boeren een flinke verduurzamingsslag moeten maken. Zanders is dan ook niet iemand die je met tractor en al op het Malieveld zult treffen. Deze ondernemer gebruikt zijn kostbare tijd liever om te bouwen aan een future proof-boerenbedrijf. Een ware doener, dus en dat kunnen wij wel waarderen. Belangrijke duurzaamheidspartijen zoals Urgenda en de Vegetarische Slager ook, trouwens. Zij feliciteerden Zanders donderdagavond met zijn overwinning. “Beter een activist dan een passivist”, tweette het bedrijf van Jaap Korteweg. Klimaatgoeroes die blij zijn met een boerenbedrijf: mooi!

Maar het was niet alleen Kipster dat in het zonnetje werd gezet donderdagavond. Ook de scaleups Impraise, Parkos en Dekbed Discounter stonden – terecht – in de finale en tonen zich daarmee als disruptieve spelers in wereldmarkten. Sprout-redacteuren Maarten Keswiel en Jelmer Luimstra spraken alle vier de scaleups donderdagavond voorafgaand – of net nadat – zij hun pitch aan de jury deden. We wilden weleens weten: zien zij zichzelf ook als challenger, en hoe precies? 

Kipster

Allereerst onze winnaar: Ruud Zanders. Als we hem spreken, legt de ondernemer op eenvoudige wijze uit waarom reguliere kippenhouders inefficiënt en niet-duurzaam werken: “Wij (de traditionele marktpartijen, red.) geven (...) heel veel goede granen en maïs aan kippen die we als mens ook (...) op zouden kunnen eten. Dat is eigenlijk helemaal niet efficiënt.” Dat je met duurzaamheid niet in de kleinschalige ‘geitenwollensokkenhoek’ hoeft te blijven zitten, blijkt bovendien al snel: Kipster gaat opschalen naar, jawel, de VS. Proficiat!

Impraise

Dan door naar Bas Köhnke, de mede-oprichter van Impraise. Zijn scaleup helpt andere ondernemingen om de performance, ontwikkeling en motivatie van medewerkers te optimaliseren. 5 jaar van zijn leven stopte hij in het project, vertelt Köhnke aan Sprout, “maar wat we nu zien is dat we echt waarde toevoegen daar”. Köhnke schrijft succesverhalen: zijn bedrijf heeft vestigingen in San Francisco, New York, Amsterdam en Lissabon.

Dekbed Discounter

Dan online beddenwinkel Dekbed Discounter. Als er één bedrijf is met een giga-omzet, is het wel de scaleup van de 30-jarige Niels Verwij. Dit jaar tikt zijn nog maar 5 jaar actieve bedrijf al de 100 miljoen euro omzet aan. Opvallend feitje: Dekbed Discounter fuseerde deze zomer met De Arend, een traditionele meubelzaak. “Dat hebben wij gedaan omdat we meer hardware willen verkopen”, zegt Verwij, wijzend op bijvoorbeeld bedden, “en zij al 37 jaar ervaring hebben in het produceren van dat soort meubels”.

Parkos

De Groningers van Parkos sluiten het finalistenrijtje af. Ondernemers Peter Bosma en Arne Bos helpen consumenten om parkeerplekken te kunnen boeken bij luchthavens. Hun bedrijf wordt dan ook weleens omschreven als de Booking van de luchthavens. Nu zijn wij wel van de subtiele zelfpromotie, dus willen we weleens weten: wat is hun killer groeistrategie? Bosma: “Vooral kleine stapjes zetten, zorgen dat je alles data-driven doet, we doen alles self-funded en (...) we willen het echt gecontroleerd doen”. Gecontroleerd: soit, maar zeker niet zonder internationale groei: Parkos is naast de Lage Landen namelijk al actief in zowel de Verenigde Staten, Australië, Duitsland als Polen.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!