5 tips om met jouw bedrijf in de media te komen

John van Schagen Challengerday

Hoe krijg je media-aandacht? BNR-Journalist John van Schagen gaf op de Challengerday een masterclass waarin hij uitlegde wat het verschil is tussen het persbericht dat een artikel op de voorpagina oplevert en een persbericht dat de prullenbak in gaat. 

Wat is het verhaal?

De garage waar HP ooit begon kun je nu bezoeken als museum. Door de plek waar het bedrijf begon neer te zetten als bedevaartsoort voor tech-fans wordt niet het product maar het verhaal neergezet. Het ‘waarom’. Als de vraag niet direct tot een goed antwoord leidt, ga dan op zoek binnen je bedrijf. Bij de meeste ondernemingen waar de oprichter nog in het bedrijf is, is dat ook de plek waar het antwoord te vinden is. De man of vrouw die aan de wieg van het bedrijf stond is het interessantst om de media in te sturen, volgens Van Schagen. “Pr-medewerkers komen er bij ons sowieso niet in en een CEO die alleen maar op de toko past vind ik een stuk minder interessant.” 

Waarom het nu in de media moet

Dat je product goed is, is belangrijk; maar niet actueel. Voor de journalisten is het belangrijk om direct te weten waarom je nu iets anders aan het doen bent. En nu, dat is niet gisteravond. Van Schagen: “Dat er gisteravond in het 8 uurjournaal een onderwerp voorbij kwam, betekent dat dit vandaag oud nieuws is. Tenzij er een nieuwe draai aan het onderwerp te geven is.” 

Media-aandacht is net daten: de eerste indruk is het belangrijkst

Binnen 30 seconden moet voor de journalist, lezer of luisteraar duidelijk zijn waarom hij of zij niets anders wil doen. Van Schagen: “Op de radio gaan wij er altijd vanuit dat de luisteraar in de auto zit. De afstand tussen het stuur en de radio is écht heel klein. Als je niet direct weet waarom je wil luisteren, dan zit je dus zo op een andere radiozender.” Bij een persbericht of e-mail gaat dit om de eerste regel, bij een interview om de eerste zin. 

Interview is binnen: en dan?

De afspraak is gemaakt, morgen om 16 uur ben je op de radio te horen! Goed nieuws, nu is het zorgen dat je zoveel mogelijk uit de tijd haalt. Draai dus nu de situatie om en vraag aan de journalist wat jij kunt verwachten. Hoe lang heb je? En wie luistert er eigenlijk? Kun je jargon gebruiken of kun je beter in jip-en-janneke taal uitleggen wat je onderneming eigenlijk doet? 

Ga bloggen en kom ‘gratis’ op de radio

Als je vindbaar bent op Google als specialist over een onderwerp dan word jij vanzelf gebeld. “Toen de hijskranen in Alphen omvielen is iedere redactie in Nederland gaan zoeken naar iemand die alles afweet van bouwkranen. Als jouw bedrijf innoveert in bouwkranen en jij daar een paar keer in de week een blog over schrijft, dan word jij (bijna) vanzelf gebeld.” 

Zie ook:

Stop de pr-terreur! 8 tips voor betere communicatie

Tien gouden regels voor persberichten

10 waanzinnige pr-stunts

Is Freelance redacteur voor de website van Sprout.

Via de mail bereikbaar op tijmen@sprout.nl