Challengerday 2015 in beeld

Meer dan 800 ondernemers kwamen naar de Sprout Challengerday in het gloednieuwe Theater Amsterdam. De dag herbeleven of zien wat je gemist hebt? Bekijk hieronder het beeldverslag. 

1. De Ochtend

Na de Beurs van Berlage en de Jaarbeurs, was Challengerday dit jaar in Theater Amsterdam, waar ook de voorstelling Anne wordt gehouden.

Omdat er 's avonds theatervoorstellingen zijn, gebeurde het opbouwen vroeg in de morgen: de eerste crew was er om 6 uur. 

 

 

899 badges lagen klaar voor de Sprout Members en Twinfield-relaties. 

De foyer liep al snel vol met aanwezigen die kwamen luisteren naar de eerste sprekers: André Kwakernaat (Team4Talent), Patrick Kerssemakers (fonQ) en Eric Bertrand Larssen (Helweek).

 

 

Dagvoorzitter Ronnie Overgoor opende de 8ste Challengerday in de grote zaal van Theater Amsterdam

Het ovale scherm achter het podium is 55 meter breed en doet denken aan de Theaterhangar in Katwijk waar Soldaat van Oranje wordt gespeeld. Theater Amsterdam is van dezelfde producenten.

 

 

Ondernemer André Kwakernaat vertelt hoe hij met Team4Talent triathlon atleten ondersteunt: 'samenwerking en innovatie is key voor triatleet.'

 

 

Atleet Bas Diederen vertelt over de Ironman wedstrijden: 3,86km zwemmen,  180,2km wielrennen en 42,195km hardlopen. 

De speciaal ontwikkelde triathlonfiets van Team4Talent. 

Patrick Kerssemakers (CEO van webwinkelwarenhuis fonQ) over de veranderende vraag van klanten: 'passie is de sleutel tot succes.'

 

 

 

De oud-commando Eric Bertrand Larssen is in Noorwegen succesvol ondernemerscoach en weet als geen ander hoe jij het beste uit jezelf kunt halen: 'Business success is mindset. Choose to think a little bit different and become different.' 

 

 

 

2. De kennissessies

Tijdens de kennissessies was er de mogelijkheid voor speednetwerken: in twintig minuten tien nieuwe contacten opdoen. 

 

 

BNR-journalist John van Schagen geeft een masterclass hoe jouw bedrijf effectief in de media komt: 'het is niet gemakkelijk om een publiek te vinden voor jouw verhaal.'

 

 

Annegien Blokpoel (Perspexo) vertelt wat de do's en don'ts zijn bij strategische samenwerkingen: 'Neem niet automatisch een standaard format over voor de overeenkomst.'

 

 

 

The Talent Institute verzorgde een interactieve sessie over Growth Hacking, een marketingmethode die veelvuldig gebruikt wordt door bedrijven als Airbnb en Uber maar ook voor jouw bedrijf van toepassing kan zijn.

4. De pauze

Ook in de pauzes was er genoeg te doen, waaronder netwerken in de Twinfield Lounge.

Partner Lease Online was aanwezig met de nieuwste mini's en een draadmodel van de Mazda 3.

Bij Makerpoint en Shapeways was het mogelijk om 3D-selfies te laten scannen en printen.

WeWork zorgde voor een ontspannen middag met massages voor de aanwezigen.

Met de aanwezige Oxboards kwam je een stuk sneller het theater door.

 

 

Arthur van Megen van Het Portret Bureau maakte professionele headshots voor jouw LinkedIn-profiel.

 

 

Sprout Challenger Made Blue zorgde voor een duurzame Challengerday door al het watergebruik van de middag te spiegelen aan gebieden waar een tekort is aan schoon drinkwater. (Foto: Machiel van Dooren)

5. De middag

Roland Kieft van het Residentie Orkest: 'creatief leiderschap is voor veel meer mensen betekenis hebben.' 

 

 

Difrax-directeur en Entrepreneurs Organisation-voorzitter Vivienne van Eijkelenborg: 'Luister en stel veel vragen, maar wees af en toe ook een autoritaire Louis van Gaal.'

 

 

Sprout-columnist en Voys-oprichter Mark Vletter vertelt hoe je jouw bedrijf laat groeien zonder managers: 'Een manager bemoeit zich er ongevraagd mee, een leider wordt gevraagd zich ergens mee te bemoeien.'

 

 

 

 

6. Challenger van het Jaar

Challengerday is ook hét moment voor de Challenger van het Jaar verkiezing, welke ondernemer mag de titel overnemen van voorgangers Dedact, Ecofont, Snapcar en VanMoof? De jury bestaande uit Hubert Deitmers (Endeit), Hella Hueck (RTLZ) en Hugo de Koning (YoungCapital) mochten beslissen aan de hand van vier pitches. Dagvoorzitter Ronnie Overgoor: 'het is een prachtige tijd om een makrt op z'n kop te zetten.'

De eerste pitch komt van Jaap Wiersema van Aviation Glass, dat een glas ontwikkelt om kunststof vliegtuigramen te vervangen: 'Patent en de juiste certificering zijn toetredingsdrempel om concurrentievoordeel te beschermen.'

De tweede pitch komt van Yousef Yousef dat met LG Sonic algen bestrijdt met ultrasoon geluid: 'Milieuvriendelijk zijn, kan ook winst opleveren.'

De vierde pitch komt van Maarten Sluyter die met de Bird Control Group vogels verjaagt met innovatieve laserstralen op internationale vliegvelden: 'Vogels zijn hele leuke beestjes, maar kunnen ook grote problemen veroorzaken.'

Tot slot pitcht Joris Beckers van Picnic hoe zij de supermarktwereld op zijn kop zetten: 'Boodschappen doen is heel raar: door een circuitje lopen om in de rij te staan om te mógen betalen.'

 

 

Juryoverleg, die na lang beraad met een beslissing komt.

Hella Hueck vertelt dat alle pitches innovatief en uitdagend zijn, maar dat er één echte challenger is: Picnic. 

 

 

Joris Beckers is blij met de overwinning en mag de wisselbokaal mee naar kantoor nemen!

 

Zie ook:
Picnic is dé Challenger van 2015

7. Het slotstuk

 

 

Groeiexpert Taco Oosterkamp deelt zijn geheimen tot succes: 'Euro's zijn eigenlijk bedankbriefjes. Als jij meer klanten blij maakt krijg je meer bedankbriefjes.'

 

 

Travelbird-oprichter Symen Jansma vertelt over de explosieve groei van het bedrijf: 'Recruitment levert grootste bijdrage aan jouw organisatiecultuur'

 

 

Wereldkampioen debatteren Sharon Kroes leert het publiek in een interactieve sessie de fijne kneepjes van argumentatietechnieken: 'begin met een punt waar de ander het mee eens is.' 

 

 

 

8. Aftermovie

9. De reacties

Challengerday heeft als doel om ondernemers te inspireren, nieuwe inzichten te brengen en je zakelijke netwerk te versterken. De onderstaande reacties vervullen ons dan ook met trots.

 

 

 

 

 

 

 

10. Kom jij ook?

Sprout organiseert maandelijks inspirerende evenementen voor ondernemers. Ook komen? Word dan nu lid van het Sprout ondernemersnetwerk. 

Fotografie: Wouter Went

Remy Ludo Gieling is als hoofdredacteur van Sprout eindverantwoordelijk voor de website, het magazine en de maandelijkse events. Hij schrijft over technologie, innovatie en snelgroeiende bedrijven.

sluiten
Ben jij een ambitieuze ondernemer?

Schrijf je net als tienduizenden snelgroeiende collega-ondernemers in voor de Sprout Nieuwsbrief en ontvang geheel kosteloos het laatste nieuws, kennis en achtergronden voor founders en investeerders!