Laat jouw bedrijf sneller groeien met Growth Hacking

Growth hacking is hot: unicorns Airbnb, Uber en Dropbox zweren erbij. Maar wat is growth hacking precies en hoe pas je het toe in jouw organisatie onderneming? Peter van Sabben, co-founder van de Growth Tribe, legt uit.

Een nieuw experiment los laten op je bedrijf. Dat is eigenlijk Growth hacken in een notendop, legt Peter van Sabben, co-founder van de Growth Tribe uit. Van al die testjes leer je meer over je eigen bedrijf, over wat je consument ervan vindt en kun je dus de groei zo optimaal mogelijk maken. Samen met het Amsterdam Center for Entrepeneurship begint de Growth Tribe vandaag de eerste Nederlandse cursus growth hacking. Als de diploma's binnen zijn kunnen de afgestudeerden projectgroepen binnen bedrijven oprichten. Deze clubjes richten zich op marketing en zijn opgebouwd uit drie type personen. 

1. De Creatieveling

“De eerste 10 experimenten die kun je zelf waarschijnlijk nog wel verzinnen, daarna wordt het lastiger", volgens Van Sabben. Uit handen geven aan een creatieveling dus, iemand die dag-in-dag-uit bezig is om te verzinnen wat je bedrijf de volgende week weer test. Die out-of-the-box denker is bijvoorbeeld een frontend ontwikkelaar die gericht is op user experience. 

2. De Doener

De eerste stap is klaar: de creatieveling bedenkt non-stop ideeën waar je van achterover slaat. Maar hoe nu verder? Daar kan hij/zij dan weer niets van, dus heb je iemand nodig die goed is in het neerzetten van die éne blogpost, die exact weet hoe je de e-mail campagne die verzonnen is op zo’n manier communiceert dat de pers en mogelijke investeerders deze ook willen gaan lezen. 

3. De Analyticus

Het plan staat en is al uitgevoerd, nu komt er informatie terug: daarvoor heb je iemand nodig die de data analyseert. Iemand die een studie in de finance richting heeft gestudeerd en dus goed door getallen heen kan kijken, met volgens Van Sabben “een beetje bijscholen” voor het specifieke analyseren van het growth hacken.  

Uitbreidingsplannen

De 3 maanden fulltime cursus die nu begint is een post-doc, gericht op recent afgestudeerden marketeers en ondernemers. Ook is er een parttime cursus die iedere woensdagavond draait. Volgens Van Sabben is het growth hacken interessant voor zowel mkb als grotere bedrijven. “Uiteindelijk moet ieder bedrijf gaan digitaliseren en op tech gaan focussen.”

Verder plannen doet de Growth Tribe nu al. "We kijken samen met de ACE naar het opzetten van een minor." Het Center for Entrepeneurship is eigenlijk een samenwerking van vier Amsterdamse universiteiten en kan, naar eigen zeggen, Van Sabben en consorten dus goed helpen om een curriculum neer te zetten. 

Is Freelance redacteur voor de website van Sprout.

Via de mail bereikbaar op tijmen@sprout.nl