Eddy Zoëy: ‘Airbnb en Uber hadden ook uit Nederland kunnen komen’

Eddy Zoëy

Eddy Zoëy (50) presenteert vanavond de ChallengerNight van Sprout. De presentator is bekend van televisie, maar gooit sinds kort hoge ogen met een bedrijf dat diezelfde tv-sector ontwricht. ‘Mensen zeggen weleens: YouTube, dat is toch geen tv?’

De meeste Nederlanders kennen Eddy Zoëy van zijn werk voor radio en televisie, waar hij programma’s presenteerde als Nu we er toch zijn en Take me out. Wat niet iedereen weet, is dat Zoëy al jaren actief is als ondernemer. Zo spreekt hij stemmen in voor commercials, schildert en musiceert hij, doet hij acteerwerk en is hij veel betrokken geweest bij het verzinnen van menig televisieformat. 

TappUm

Wil je weten of je kunt vloggen, dan kun je een kanaal aanmaken

Maar goed, de jonge generatie kijkt steeds minder televisie en richt zich in toenemende mate tot online. Zoëy, ondernemer als hij is, merkte de potentie van online concurrenten als YouTube al in de jaren ’00 op. Sinds 2016 is hij betrokken bij TappUm, een platform waarop vloggers in spe gemakkelijk hun video’s kunnen maken en delen. “Wil je weten of je kunt vloggen, dan kun je een kanaal aanmaken”, legt Zoëy uit. “TappUp zet de scenes achter elkaar en consolideert het als vlog. Je kunt je vlogs daarna delen op social media.” De muzikant vergelijkt zijn service met een gitaar, waarop je gratis kunt spelen zonder lange oefensessies.

TappUm heeft al 300.000 accounts, waarvan het gros gebruikt wordt door jonge makers. Er is dus een flinke markt voor, weet Zoëy, maar dat heeft ook een nadeel. Al dat gestream kost behoorlijk wat. Via een deal met partner Microsoft worden die kosten voorlopig gedekt, maar om verder te groeien, heeft Zoëy een investeerder nodig. “We willen een paar jaar onafgebroken campagne voeren en dan uitbreiden naar het buitenland.” 

Vlogs

Jongeren denken weer: wie is die oude, kale man?

Zoëy maakte zelf ook een serie vlogs voor zijn platform, maar daar is ie inmiddels mee gestopt. Vanwege zijn eigen bekendheid kwamen zijn vlogs al snel naar boven in de resultaten. Op die manier krijgen andere vloggers geen eerlijke kans, vond hij. “Bovendien vind ik dat ik te oud ben. Ik ben 50 jaar en mensen van mijn generatie zitten niet op YouTube. Jongeren denken weer: wie is die oude, kale man?”

In de tv-wereld zijn ze volgens Zoëy behoorlijk conservatief als het op online video aankomt. “Ik hoor veel mensen in die wereld zeggen: YouTube, dat is toch geen tv? Het doet me denken aan mensen die ooit zeiden dat rappen geen zingen is. Klopt, denk ik dan: rappen is iets anders en dezelfde regel gaat op YouTube; vloggen is iets anders dan tv maken. Het is korter en heeft een andere spanningsboog.”

Ondernemersklimaat

Het mooie aan ondernemen, vindt Zoëy, is dat “iedereen met een goed idee direct een markt kan omturnen”. “Er is dus niet meer zozeer sprake van een Nederlands ondernemersklimaat, maar een wereldwijd ondernemersklimaat. Airbnb en Uber hadden overal verzonnen kunnen worden. Ook vanuit Nederland, want grote ideeën slagen. In Nederland is het erg bruisend geworden, merk ik. ‘Startup’ en ‘scaleup’ zijn modewoorden geworden. Ik ken bijna geen jongeren die niet met een klein idee een markt willen veranderen. Super inspirerend vind ik dat.”

‘Startup’ is een modewoord geworden

Voor wie het als ondernemer wil maken is een goede pitch belangrijk, weet mediaman Zoëy. Om ervoor te zorgen dat je pitch niet bijna, maar helemaal raak is, is een “natuurlijke charme” bij de spreker handig, weet de ondernemer. “Vind goede klankborden voor je een pitch ingaat.” Maar uiteindelijk draait het om je product. “Val dus niet in de valkuil dat je enorm goed kunt pitchen, maar dat je idee niet goed is.”

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.