Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Oud-challenger Ace & Tate gaat hard: ‘Klanten moeten happy zijn’

Het kan hard gaan met oud-challengers: brillenproducent Ace & Tate van ondernemer Mark de Lange opent deze maand alweer zijn dertigste winkel. ‘Klanten en werknemers moeten happy zijn.

ace tate mark de lange

De Lange is zelf brildrager en was zodoende veroordeeld tot discountproducten met een matige kwaliteit of uiterst hooggeprijsde, luxe producten. “De service was over het algemeen niet om erg gelukkig van te worden, en het was meestal ook volstrekt onduidelijk hoeveel ik zou betalen en waarom dat zoveel moest zijn”, stelde hij vorig jaar aan Sprout.

Door brillen aan te bieden met een hoge kwaliteit en tijdloos design tegen een lage prijs wist hij de gevestigde orde – brillenketens en opticiens – uit te dagen. Het in 2013 opgerichte merk Ace & Tate positioneert zich niet slechts als merk voor medische producten, maar echt als lifestylemerk. Het gevolg: de omzet verdubbelt jaarlijks. Afgelopen jaar stond hij in de Challenger50 van Sprout, de lijst met vijftig opschalende startups die de gevestigde orde uitdagen.

Challenger

“De markt vindt ons wat minder leuk”, stelde De Lange indertijd over zijn challenger. “Het beste voorbeeld: een opticien nam ooit de moeite om naar ons kantoor te bellen met de boodschap dat hij hoopte dat wij ‘af zouden branden’.”

Ik vind disruptie zo’n k..woord

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In het nieuwe, vandaag verschenen bookazine #Disrupt lijkt De Lange wat af te willen van het disruptieve karakter van zijn startup: “Ik vind dat zo’n k..woord. Iedereen die misschien net even iets nieuws doet, noemt zichzelf een disruptor.” Hij vervolgt: “Ik ben er niet mee bezig. Ik ben een bedrijf aan het bouwen dat gelukkige werknemers en klanten heeft. Als die happy zijn, ben ik het zelf ook.”

Het moge duidelijk zijn: De Lange neemt zich geen blad voor de mond. Maar goed, wat kan het hem ook schelen: er gaan jaarlijks enkele honderdduizenden Ace & Tate-brillen over de toonbank. “Ik hoef minder vaak uit te leggen wat Ace & Tate doet”, zei De Lange eerder deze maand nog tegen Sprout-hoofdredacteur Remy Gieling. De groei komt volgens hem vooral van mond-tot-mondreclame. “We proberen vooral heel goed te zijn voor onze klanten, zodat zij ons verhaal verder verspreiden en weer nieuwe klanten aandragen.”