Hoe het 'kleine' Ohpen het grote Aegon slimmer maakt

Met Aegon als nieuwe klant slaat cloudleverancier Ohpen een slag van formaat. Medeoprichter Chris Zadeh legt uit wat deze deal zo belangrijk maakt voor zijn fintech-bedrijf.

Chris Zadeh komt complimenten te kort voor de grote corporate Aegon. Zijn Ohpen voert voor dat bedrijf vanaf nu de administratie over de spaar-, beleggings- en pensioenproducten. 

Die overdracht van kennis en techniek is minder vanzelfsprekend dan het lijkt. De verzekeraar heeft net als andere financiële instellingen een trits aan producten die via een eigen label worden aangeboden. Die zijn technisch gezien gebouwd als silo's met allemaal hun eigen systeem en websites en datacenters.

Zo bestaat ING Direct bijvoorbeeld weer uit 7 aparte bedrijven in 7 landen, met ieder hun eigen backend. Oftewel, dat kost ongelofelijk veel geld.

Doel

Maar doorgaans vindt de manager van een label dat hij of zij de beste techniek in huis heeft, en blijft een gedeelde infrastructuur een illusie. “Bij Aegon heeft iedereen gekeken naar het uiteindelijke doel”, zegt Zadeh: hoe zet je de beste infrastructuur neer.

In de kern verruilt Aegon dankzij Ohpen zijn oude mainframes voor cloudcomputing (Ohpen maakt zelf weer gebruik van de infrastructuur van Amazon). Zo’n nieuwe infrastructuur is het fundament van alles, zegt Zadeh. “Dat geldt voor wegen, maar ook it. Daarom komen ideeën nooit van de grond.” 

Cultuur

Voor de gemiddelde consument of ondernemer is het al een tijdje vanzelfsprekend dat je je foto’s bij Google parkeert of dat je website bij Squarespace wordt gehost. Dat banken hierbij achterlopen komt ook door de cultuur, zegt Zadeh. “Hele goede technische mensen zullen eerder bij een it-bedrijf willen werken. Dat heeft te maken met het soort cultuur dat je probeert neer te zetten. Wij doen er alles aan om een cultuur te creëren waarbij je bepaalde competenties samenvoegt. Zoals ik altijd zeg, met 11 Maradonna's word je geen wereldkampioen.”

Wat de deal ook bijzonder maakt, zegt Zadeh, is dat Aegon kiest voor een relatief klein bedrijf als Ohpen. Voor grote bedrijven ligt het voor hand om met een ander groot bedrijf in zee te gaan, in dit geval bijvoorbeeld Oracle of Temenos.

Is dit de belangrijkste deal voor het inmiddels 8 jaar oude Ohpen tot nu toe? “Belangrijkste wil ik niet zeggen. Maar voor mij als techneut wel. We hebben NN en Robeco als klant, Volksbank (het voormalige SNS, red.) komt eraan. Maar daar migreren we vooral 1 bepaald systeem naar een nieuwe omgeving. Bij Aegon overstijgt het alle merken.”

Impact

Cloudcomputing maakt ook in de financiële wereld veel impact op de consument. Op dit moment kun je bijvoorbeeld nog niet dagelijks, realtime checken wat de waarde is van je pensioen. Dat komt doordat een gemiddelde bank die complexe berekeningen niet aankan.

Zadeh: “Stel dat je 35 jaar bij 5 werkgevers hebt gewerkt, en in 1 systeem zitten 5 miljoen mensen. Die rekensom is gebaseerd op 5 miljoen keer 365 dagen, keer 35 jaar, uit 5 systemen. Dat past niet eens op 1 scherm, en is te complex voor oude systemen om dat realtime te maken. Maar met de technologie van nu, kun je dankzij een dienst als Amazon ongelimiteerde computerkracht opschalen.”

Veiliger

Dat financiële instellingen daarbij gevoelige data buiten de deur parkeren, maakt de veiligheid juist beter, zegt Zadeh. “Dit gaat wat verder dan de vraag waar je data bewaart, of dat je je certificaten op orde hebt. Als je mij vraagt, wat is er beter: de cloud of iets op kantoor, dat is hetzelfde als vragen of een BMW 7-serie beter is dan een 3-serie. Soms zie je dat het account van een beroemdheid is gehackt. Dan is die cloud niet gehackt; die celebrity heeft waarschijnlijk een wachtwoord als ‘12345’.”

Mede dankzij de deal met Aegon zit de omzet van Ohpen in de lift, zegt Zadeh, al wil hij niet kwijt hoe groot dat bedrag is. Intussen schroeft het Amsterdams bedrijf het aantal van 100 medewerkers verder op. Aan het einde van dit jaar is die groep mogelijk verdubbeld, zegt Zadeh. “Maar dat is niet altijd leuk hoor”, zegt Zadeh met een knipoog. “Al dat hr-gedoe.”

Redacteur Sprout.nl. Email: maarten@sprout.nl